Behov for jernbanesatsing

Tålmodigheten til de som daglig er avhengige av en velfungerende jernbane settes daglig på prøve ved stadige innstillinger og forsinkelser i trafikken. – Nå er det på tide at vi politikere bidrar til å gjenreise tilliten ved å øke satsingen på jernbanen betydelig, mener Borghild Tenden (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tenden mener at de miljø- og klimautfordringene vi står ovenfor krever at vi øker satsingen på miljøvennlige transportformer, slik som jernbanen. – Det må bli mer attraktivt å velge toget, sier Tenden. – Det er behov for økt punktlighet, bedre tog og bedre tilbud, sier hun videre. – Dette krever målrettet innsats på to hovedområder: NSB må rustes til å øke satsingen på flere strekninger, og parallelt må infrastrukturen oppgraderes og moderniseres, legger hun til.

Tenden mener det er behov for økt jernbanesatsing.

Foto: Venstre

Tenden mener det er feil retning i jernbanepolitikken å øke utbyttet fra NSB, slik regjeringspartiene gikk inn for i forbindelse med revidert statsbudsjett. – Det bidrar til mindre investeringer i togtilbudet, mener hun. Venstre gikk derfor imot dette forslaget til den rød-grønne regjeringen. For å forhindre flere forsinkelser og innstillinger i trafikken foreslo Venstre også å øke satsingen på vedlikehold på jernbanen i Oslo-området med 50 mill. kroner. Regjeringspartiene støttet ikke forslaget. – Venstre er skuffet over at regjeringen ikke satser nok på et mer moderne togtilbud i Norge, avlutter Tenden.

Les Borghild Tendens kommentar i Dagsavisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**