Musikkens hule på Stinta?

Stinta skolemusikkorps, Arendal Byorkester, Arendal Ungdomsmusikkorps og Indre Torungen Brass Ensemble har Stinta skole som fast øvelokale, og har søkt kommunen om tilskot til å etablere “Musikkens hule” på Stinta. Arendal Venstre har invitert korpsa til å orientere om planane sine i gruppemøtet på Arendal kultur- og rådhus 18. august kl 1730.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Her er søknaden korpsa har sendt Arendal kommune:

Foto: Luth

“Søknad om kulturbygg "Musikkens hule"

Stinta skole er et av Arendals åtte oppvekstområder. Skolen er Arendals desiderte sentrumskole og er derfor flittig benyttet av kommunens musikkorps til øvelser. Stinta skolemusikkorps, Arendal Byorkester, Arendal Ungdomsmusikkorps og Indre Torungen Brass Ensemble har skolens storsal som fast øvelseslokale.

De siste årene har det stadig oftere blitt arrangert forskjellige møter og andre tilstelninger i skolens storsal. Dette fører til at de fire forannevnte korpsene til stadighet opplever å bli fortrengt fra et godt øvelseslokale til mer eller mindre uegnede klasserom. Lagersituasjonen har også forverret seg til det uakseptable grunnet plassmangel og økning i aktivitet og ambisjoner hos korpsene. Vår konklusjon er at storsalen først om fremst egner seg til konserter og ikke som fast øvelseslokale for korpsene.

Vi ser imidlertid positivt på at Stinta skole defineres som den lokale kulturarena for korpsene.

"Musikkens hule" — kort beskrivelse
I lengre tid har korpsene sett etter aktuelle løsninger. Vi har, i samarbeid med Stinta skole, nå funnet en løsning som vil være ideell for korpsene. Det dreier seg om en hel loftsetasje over skolens nybygde administrasjon. Lokalet står pr. i dag som et isolert nakent rom med 3-4 boder til lagring av korpsenes utstyr. Det er tilgang til heis. Dersom lokalet ferdigstilles vil det kunne romme et stort øvelseslokale og alt av utstyr for 4-5 korps på et plan. I tillegg vil det kunne innredes en krok med noen bord og stoler.

Det er pr dato ikke utarbeidet en endelig prosjektplan med tegninger og budsjett. Et anslag fra de som var involvert i byggeprosessen da skolen ble rehabilitert og påbygd antyder at prisen på istandsetting av loftet vil komme på rundt kr. 500.000 — 600.000. Dette inkluderer prosjektutarbeidelse, varme/ventilasjon, opplegg av elektrisitet/belysning, innsetting av takvinduer, innredning og innvending akustisk kledning. Korpsene har håndverkere i egne rekker slik at en god del arbeid kan utføres på dugnad.

Vi ønsker ikke nødvendigvis å bli eiere av "Musikkens hule". Vi ser gjerne at kommunen er eier og at det utarbeides en avtale der det går klart fram at korpsene har disposisjonsrett over lokalet til "evig" tid og at avtalen kun kan reforhandles dersom korpsene samtykker i dette.

Arendal Byorkester feirer 125 år i 2009 og er med det blant landets eldste janitsjarkorps. Korpset er i dag i jevn framgang, noe 3.plassen i 3.divisjon NM 2008 vitner om. Korpset er nå forberedt på å ta skrittet opp i 2. Divisjon fra 2009. Indre Torungen Brass Ensemble er et relativt nystartet korps som har som erklært mål å være et konkurransekorps. Korpset deltar fast i Grenland Internasjonale Brass Festival og i Siddis Brass, siste resultatet var en 2. Plass i 3. Divisjon i Grenland Internasjonale Brass Festival. Arendal Ungdomsmusikkorps har gjennom mange år markert seg som et av landets ledende drillkorps og har vunnet konkurranser både i Norge og utenlands. Stinta skolemusikkorps et av byens største skolekorps og har gjennom lengre tid vist en imponerende evne til å rekruttere nye medlemmer.

Vi har merket oss at det ligger føringer i kommuneplanen 2007-2017 om øvingsrom for musikk. I "KOMMUNEDELPLAN Idrett/fysisk aktivitet, friluftsliv, folkehelse og kulturbygg 2009-2012" påpekes det "at korps i flere år har meldt inn behov for fast øvingslokale. Dette er en ufordring som kommunen i inneværende periode ikke har fått gjort noe vesentlig med." Vårt forslag vil være et betydelig skritt for å løse situasjonen for korpsene i Arendal sentrum.

Vår ide er at "Musikkens hule" vil gi de korpsene som går inn i prosjektet de beste arbeidsforholdene med tanke på framtidig utvikling av korpsene i Arendalsområdet. Arendal kommune har en gylden mulighet til å gi sitt bidrag til å realisere disse planene.

Vi tillater oss med dette å søke om kr. 500.000 som tilskudd til kulturbygget "Musikkens Hule" på Stinta skole.

Arendal 19. Mai 2008

Kai Munch Aanonsen Knut Gunnar Valle Siri Kvist