Norge må bli et lavutslippssamfunn

Oppland har et stort potensiale for produksjon av biodrivstoff fra cellulose, sier Eivind Brenna, Venstres gruppeleder i fylkestinget. Dersom regjeringen var villig til å satse på forskning og utvikling av denne “klimanøytrale” annengenersjons- biodrivstoff, ville det kunne bety det samme for oss som oljen for møringene. Stoltenberg kaller det en “månelanding” å bygge gasskraft med CO2 rensing. Et klimanøytralt biodrivstoff prosjekt her hos oss er nok mer bærekraftig på lang sikt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I Oppland Arbeiderblad har Eivind Brenna denne artikkelen i dag:

OA har den siste tiden kjørt en interessant serie om biobrensel. Mange forhold som slår til samtidig har ført til høyere matpriser. Harald Gaarder, bonde og major, mener at satsing på biobrensel har ført til høyere matpriser. Erik Eid Hohle, Energigården mener derimot at dette er en avsporing i og med at halvparten av jordas jordbruksareal ikke er i produksjon. Spørsmålet er om klimamålene skal forlates pga høye matpriser, eller om klimamålene må prioriteres og andre tiltak må settes inn for å gi verdens sultne billig mat.

FNs klimapanel har gitt en klar anbefaling om at økningen i klimagassutslippene må stanse og reduksjonen begynne senest i 2015. Venstre vil at Norge skal ta lederskap i det internasjonale klimaarbeidet, og i arbeidet med å utvikle et godt lavutslippssamfunn. Fordelene ved en sterk og tidlig innsats for å bekjempe klimaendingene er langt større enn kostnadene ved å ikke handle. Vi må handle nå.

Norge må vise at det er mulig å ha et høyt velferds- og velstandsnivå, og samtidig gå fra å være et fossilt utslippsamfunn – til et moderne lavutslippssamfunn. Dette innebærer blant annet at framtidens biler må baseres på lavutslipps- og nullutslippsløsninger, og skal vi ha det varmt innendørs, må det bygges slik at hus har et vesentlig lavere energibehov. Vi må erstatte fossil energibruk med fornybar energi, og det må stilles krav om å ta i bruk klimateknologi i industrien. Dessuten må vi legge om atferden vår i mer miljøvennlig retning.

Venstre vil gjennomføre en skatteomlegging med redusert skatt på miljøvennlig arbeid og økt skatt på miljøskadelig atferd. Vi har ikke noe valg. Lavutslippssamfunnet er det eneste alternativet.

Den nødvendige omstillingen til et bærekraftig og framtidsrettet lavutslippssamfunn vil koste, og Venstre er forberedt på å ta dette løftet. Gjennom tydelig lederskap og handling i klimapolitikken kan vi snu pessimisme til optimisme og snu bekymring til framtidstro. Omstilling gir også nye muligheter, og mange bedrifter ser et stort potensial for å skape nye arbeidsplasser og inntekter gjennom klimariktige løsninger. Norge har de økonomiske, menneskelige og naturgitte ressurser og forutsetninger som skal til for å utløse dette potensialet.

For Venstre er klimaforliket i Stortinget bunnplanken i klimaarbeidet. Å nå målene vi har satt oss, krever flere og mer omfattende tiltak. Regjeringens linje i klimapolitikken har vært å la handel med kvoter i utlandet komme til erstatning for handling på hjemmebane. Det skal snart tas stilling til spørsmålet om utslippsfri kraft til petroleumssektoren. Venstre forventer at regjeringen legger opp til at alle nye utbygginger skal baseres på utslippsfri kraft og at man realiserer det store potensialet for utslippreduksjoner på eksisterende felt. Norge må snarest få på plass internasjonalt konkurransedyktige, langsiktige rammevilkår for investeringer i utviklingen av offshore vindkraft og annen fornybar energi.

Oppland har et stort potensiale for produskjson av biodrivstoff fra cellulose. Dersom regjeringen var villig til å satse på forskning og utvikling av denne “klimanøytrale” annengenersjonsbiodrivstoff, ville det kunne bety det samme for oss som oljen for møringene. Stoltenberg kaller det en “månelanding” å bygge gasskraft med CO2 rensing. Et klimanøytralt biodrivstoff prosjekt her hos oss er nok mer bærekraftig på lang sikt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**