Kjør debatt nå!

Hurum Venstres Marianne Arctander og Gunn-Torill Homme Mathisen, henholdsvis gruppeleder og leder, slår tilbake mot utfallene fra Anne Hilde Rese (AP) i en kronikk i Drammens Tidende 22. juli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gunn-Torill Homme Mathisen og Marianne Arctander

Foto: Finn Dale Iversen

I en kronikk i Drammens Tidende 17. juli kommer ordfører i Hurum, Anne Hilde Rese (AP), med kraftige utfall mot Hurum Venstre fordi Venstre i media har oppfordret til debatt om en eventuell kommunesammenslåing mellom Hurum og Røyken. Vi takker for et engasjert innlegg i debatten fra ordføreren.

Berede grunnen
Venstre fremmet en interpellasjon i november 2007 bestående av to spørsmål til ordføreren. Begge dreide seg om å berede grunnen for en god og fornyet debatt om en eventuell kommunesammenslåing mellom Røyken og Hurum.
I svaret skrev ordfører Rese (AP):

"Slik ordfører forstår interpellasjonen er hensikten med å ta opp spørsmålet om det skal reises en ny debatt om kommunesammenslåing, og de konkrete spørsmålene som er stilt er innspill til hvordan saken evt. bør startes. Med bakgrunn i de vedtak kommunestyret har fattet i denne saken ser ordfører det som naturlig at det fremmes en sak for kommunestyret om spørsmålet skal tas opp til diskusjon før det startes forberedelser for å legge til rette for en debatt. Ordfører vil derfor i første omgang reise dette som en drøftingssak i Plan og utviklingsutvalg." (Vår utheving).

Dette har ordføreren ikke fulgt opp som hun lovet — saken har ikke vært på sakskartet i utvalget hittil — og det er gått 8 måneder.

Endret situasjon
I svaret sitt oppfordret ordføreren også Venstres folkevalgte til selv å fremme forslag til vedtak i kommunestyret om at det bes tas kontakt med Røyken kommune for å forespørre om en er interessert i en prosess om vurdering av kommunesammenslåing og evt. hvordan prosessen foreslås lagt opp. Dette rådet har Venstre utsatt fordi vi avventet drøftingen i Plan- og utviklingsutvalget som ordføreren varslet. Situasjonen i Hurum kommune har imidlertid endret seg siden svaret fra ordføreren ble avgitt.

Økonomi
Året 2008 har så langt vært preget av dystre fremtidsutsikter med hensyn til kommunens økonomi og fremtidige konsekvenser av nedskjæringer. Venstre ønsker, sammen med Høyre og KrF, å sikre innbyggerne et best mulig tjenestetilbud innen basisoppgaver som grunnskole, barnehager, primærhelsetjeneste, arealplanlegging og tekniske tjenester. For å lykkes med det er våre partier villige til å se på alle muligheter, inklusiv en sammenslåing av våre to kommuner. Vi ønsker enkelt og greitt å reise en debatt om hvorvidt det vil lønne seg økonomisk og om tjenestetilbudet vil bli bedre for oss som bor her.

"Ønsker vi en debatt nå", spør ordføreren. Her er det ikke snakk om å ønske, vi har så store økonomiske utfordringer at absolutt alle steiner må snus. Debatten om én kommune på Hurumhalvøya er én av disse. Det er flott med lokalpatriotisme og følelser, men realitetene innhenter oss. Når den økonomiske situasjonen tvinger oss til å ta harde grep kan vi ikke lenger tillate oss å utsette denne debatten. Faktum er at hvis kommuneøkonomien blir sunnere og mer forutsigbar og tjenestetilbudet blir sikret ved en sammenslåing, da må vi forholde oss til dette.

Ny debatt
Det siste Røyken kommunestyre gjorde før sommerferien var å lytte til en interpellasjon fra varaordfører Hauger (FrP), der han fremmet et spørsmål om å reise en ny debatt om kommunesammenslåing mellom Hurum og Røyken. Det politiske flertallet var positive og ordfører Kjølstad (H) lovet at han skal fremme en sak til kommunestyret i slutten av august. Det at Hurums ordfører harselerer over dagens samarbeid og felles tilhørighet med Røyken, sier noe om den manglende viljen i Hurum Arbeiderparti til å se på andre løsninger enn de eksisterende. Ingen skal beskylde AP for å tenke nytt og visjonært!

Opposisjonen i Hurum har et utmerket samarbeid og vi hadde et felles utspill sammen med posisjonen i Røyken i Drammens Tidende 15. juli. Bakgrunnen for utspillet var den positive responsen blant flertallet av de folkevalgte i Røyken.

Fornuft
Innbyggerne i Hurum og Røyken kan være sikre på at våre partier ikke vil la frykten for det ukjente forhindre en sunn debatt om tjenestetilbud og sunn kommuneøkonomi. Det er nemlig dét dette handler om, ikke om følelser. Med følelser kan man gjøre mye, men neppe styre Hurum (og Røyken) inn i framtiden. Så svaret til ordfører Anne Hilde Rese er:
"Ja, vi ønsker debatt nå!"

Gunn-Torill Homme Mathisen (V) lokallagsleder
Marianne Arctander (V) gruppeleder