Venstre vil ha en ny ruspolitikk

Mange mennesker klarer ikke å takle hverdagen uten å ruse seg. Venstres utgangspunkt i rusmiddelbehandling, enten det gjelder alkohol eller narkotika, er at det er rusavhengigheten som skal bekjempes, og ikke de rusavhengige, mener politisk nestleder Øystein Mørkved.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Stress, varsler, arbeidsmiljø

Foto: Jonny Olsson, Arbeidstilsynet

Venstre la fram forslag om en ny behandlingsenhet for rusmiddelbehandling, som ble behandlet i Stortinget i denne vår.

LAR systemet som er i dag, er for rigid. Det er for mye A4-krav — og det for en gruppe mennesker som absolutt ikke er A4. Mange års misbruk gjør ikke folk vennlig innstilt til rigide regler. Pasientrettighetsloven forutsetter at folk er i stand til å klage på vedtak, og ta initiativ selv. Mange rusmiddelmisbrukere er ikke i en situasjon hvor de er i stand til det. I tillegg er LAR dyrt og det brukes svært mye penger på kontrolltiltak. Bare urinprøver koster mer enn 200 mill kroner.

For Venstre er det viktig å understreke at man ikke bare kan måle kvalitet på at folk blir rusfrie. En bedret helsetilstand og livskvalitet på det stadiet du er på i rehabiliteringen er også viktig i rusomsorgen. For å få en helhet i behandlingen må alle som vil ha behandling, få det. Medikamentell behandling erstatter ikke tapt utdannelse, tapt selvrespekt og fraværende sosialt nettverk. Vi har et system for legemiddelassistert behandling som er altfor rigid. Folk blir kastet ut i alt for stor grad, og de som kastes ut av køen er i alt for stor grad de som trenger hjelpen mest.

I fjor døde 244 mennesker av overdoser. Dette er bevis på at noe er fundamentalt feil i dagens narkotikalovgivning. Situasjonen som har fått utvikle seg gjennom de siste to tiår, er en skandale. 3500 mennesker med rusproblemer står i kø for å få behandling, og Venstre mener det nå er nødvendig å prøve nye løsninger og at noen nye grep må tas. Venstre foreslår at utvalgte fastleger kan skrive ut Subutex. Venstre mener ikke at Metadon og Subutex alene er en vidunderkur, men i Frankrike har fastleger fått dele ut slike preparater siden 1998 og overdosene er gått ned med 80 %.

Venstre mener det er viktig med et helhetlig behandlingsopplegg i tillegg til legemiddelassistert rehabilitering. Defor foreslår Venstre en opptrappingsplan for rusfeltet.

Øystein Mørkved
Politisk nestleder i Nord-Trøndelag Venstre