Helge Solum Larsen er fylkesleder i Venstre og byutviklingspolitiker i Stavanger.
-Når regjeringen legger fram sitt forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) må vi kunne forvente en tydelig kursendring. Dersom ikke regjeringen legger inn bybanen på Nord-Jæren i første del av planperioden har den sviktet fullstendig, sier Solum Larsen. Han er usikker på om regjeringen har oppfattet at Bybanen er klart prioritert lokalt. -I Stavanger som hadde en selvstendig rett til å uttale seg til NTP, ble Bybanen prioritert som viktigst. Da samferdselsministeren møtte lokale folkevalgte fra jærkommunene og fylket tidligere i vår, var det også bybanen som ble gjentatt som det mest vesentlige å få på plass.
-Dessverre kan det virke som om store bompengefinasierte vegprosjekter med store klimakonsekvenser har lettere for å vinne fram enn de gode framtidsrettede kollektivprosjektene. En kan undre seg over om det har sammenheng med at staten ikke bidrar med penger til disse bompengeprosjektene, men i stedet overlater finasieringen til folk lokalt.
Vegdirektoratet er pålagt å lage et karbonregnskap over alle planlagte veiprosjekter. Dette hilser Helge Solum Larsen velkommen. -Planleggingen vi ser fra Vegvesenet er ofte blottet for de store utfordringene vegprosjektene gir for mijøet på kort og lang sikt. I Stavanger planlegger Vegvesenet stamvegen E39 som en trase for økt lokaltrafikk midt gjennom sentrum av byen. Konsekvenser for framkommeligheten for kollektivtransporten er overhodet ikke tatt på alvor.
Solum Larsen konstaterer at slik planlegging ikke har framtiden for seg.