Nasjonalt løft for en mer moderne jernbane

Venstre utfordrer regjeringen til en kraftsatsing på en mer moderne jernbane. Jernbanen er en viktig del av kollektivtrafikken og viktig for konkurransedyktige bedrifter i store deler av Norge. Fordi dagens jernbane er utdatert og preget av stort etterslep, vil Venstre at det skal gjennomføres en offensiv modernisering og utbygging av jernbanen i Norge. Venstre mener at et nasjonalt løft for jernbanen er god klima- og miljøpolitikk i praksis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Jernbanen er viktig som kollektivt transportmiddel i folkerike områder og som effektiv transportør av gods på lange strekninger. Venstre vil derfor starte med

 Stian Lund (V) ønsker økt satsing i distriktet.

Stian Lund (V) ønsker økt satsing i distriktet.

dobbeltsporet jernbane i de folkerike byområdene, økt kapasitet med flere og lengre krysningsspor på lange strekninger, og sammenkobling av traseer i det eksisterende jernbanenettet.

Venstre mener at det må satses på flere skinner, bedre stasjoner, økt kundeinformasjon og økt sikkerhet på jernbanen. Det var derfor Venstre i Stortinget foreslo å bevilge over en halv milliard kroner mer enn Ap/SV/Sp-regjeringen til jernbanen i år, og at Venstre lar NSB beholde 53 millioner mer av sitt overskudd i revidert nasjonalbudsjett.

Venstres langsiktige mål er at tog skal kunne erstatte det meste av flytrafikken i sør-Norge. Forslagene om satsing på høyhastighetstog må derfor konkretiseres og utredes nærmere. Utbygging av dobbeltsporet jernbane og høyere hastighet i og mellom storbyområdene vil slik kunne være starten på et nasjonalt høyhastighetsnett.

Venstre vil ha mer jernbane for pengene, og jernbaneverket må moderniseres. Investeringer, drift og vedlikehold på jernbanen bør konkurranseutsettes, slik man har gjort med stor suksess innenfor Statens vegvesen. Også konkurranse på sporet har gitt gode resultater. Erfaringene fra konkurransen på Gjøvikbanen har gitt 40 prosent flere avganger, flere passasjerer, bedre universell utforming og oppgraderte tog til samme pris. Venstre vil ha konkurranse på flere jernbanestrekninger der hvor det kan gi et bedre tilbud til de reisende. Vi ser at anbud og konkurranse på sporet i kombinasjon med økt utbygging av et statlig eid jernbanenett vil gi et mer moderne togtilbud.

I en periode sto man overfor valget mellom å kutte ned Gjøvikbanen, eller å satse og prøve ut nye løsninger. Venstres tidligere samferdselsminister Torild Skogsholm tok valget og satset. De gode resultatene som har vist seg gjeldede for Gjøvikbanen, er en suksesshistorie Venstre vil gjenta blant annet på Sørlandsbanen og tilkobling til Vestfoldbanen på Brokelandaheia.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**