– Uverdig kø

Venstres stortingsrepresentanter Borghild Tenden og Odd Einar Dørum har sendt brev til helseminister Bjarne Håkon Hanssen hvor de krever at det skal bli ryddet opp i rusbehandlingskøene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Odd Einar Dørum

Foto: Rune Kongsro

Dobbelt så mange rusavhengige står på venteliste i dag for å få behandling sammenliknet med 2004, og det er 4000 personer som venter i kø for kort- og langtidsbehandling. – Det er helt uakseptabelt at denne køen vokser, sier Odd Einar Dørum.

Samtidig som køene vokser, kommer det fram av en rapport fra Helse Sør-Øst at det har blitt kuttet 49 behandlingsplasser i år. Det betyr at det står ledige behandlingsplasser på de private institusjonene. – Dette er prioriteringer vi ikke kan akseptere, sier Dørum.

Krever handling

Borghild Tenden . - Vi krever handling fra helseministeren som har ansvaret for at rusavhengige får det tilbudet om hjelp og behandling som de har behov for, sier de to stortingsrepresentantene.

Borghild Tenden . – Vi krever handling fra helseministeren som har ansvaret for at rusavhengige får det tilbudet om hjelp og behandling som de har behov for, sier de to stortingsrepresentantene.
Foto: Rune Kongsro

Siden 2004 har rusavhengige hatt den samme retten til behandling som andre pasienter. Det innebærer en garanti om relevant behandling innen seks måneder. Etter denne fristen har NAV plikt til å skaffe alternativ behandling.

Derfor sendte Venstres stortingsrepresentanter, Odd Einar Dørum og Borghild Tenden brev til helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen med spørsmål om hva han nå vil gjøre med de voksende køene. – Vi mener det er helt uverdig å ha slike køer, sier de to stortingsrepresentantene. – Derfor ber vi statsråden rydde opp, og vi krever handling fra helseministeren slik at rusavhengige får det tilbudet om hjelp som de har behov for, avslutter Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**