Ifølge Tenden sier kommunene de ikke bygger gang- og sykkelveier fordi de ikke får penger fra staten. Samferdsminister Liv Signe Navarsete (Sp) på sin side hevder at kommunene ikke har prosjekter klare når staten er villig til å spytte inn, skriver Budstikka.
– Her må det ryddes opp. Kommunene må få klarere instrukser og vite hva de har å forholde seg til, sier Tenden til Budstikka. Tenden understreker at sykkel er et framkomstmiddel som Venstre har som et satsingsområde, derfor har hun belyst saken i Stortinget, i en debatt om tilrettelegging for syklister i byer og tettsteder.
Krever handling
Tidligere samferdsminister Torhild Skogsholm (V) startet i 2002 med å lage en nasjonal sykkelstrategi. Da satt regjeringen mål om en nasjonal sykkelandel til 10 prosent.
– Statens vegvesen har hittil arbeidet mot et mål om å øke sykkelandelen til 8 prosent. Til tross for disse politiske ønskene, har vi ikke sett noen positiv utvikling når det kommer til sykkelsatsing i Norge. Sykkelandelen er lav, 5 prosent, og selv om antallet syklende øker, øker de andre transportmidlene mer, særlig bil. Dermed forblir andelen på et lavt nivå og langt under våre naboland – Sverige med 12 prosent og Danmark med 17 prosent, poengterer Tenden til Budstikka.
– Det er tiltakene som savnes nå, ikke utredninger og prat. Den nasjonale sykkelstrategien inneholder flere forslag til tiltak, påpeker Tenden til Budstikka.
Budstikka skriver at det i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2008, fremgår det at antallet kilometer vei tilrettelagt for gående og syklende i de seks storbyene bare er 48 prosent av målet i handlingsplanen for 2006-2009.