-Frp av hengslene

-“Vanstyre” kaller Trond Birkedal det som skjer i Stavanger kommune. Det er et sterkt. Slik sett er han en modig mann. Men det er nok ikke tapperheten som ligger til grunn for Fremskrittspartiet og Birkedals ordvalg. Ordbruken til Frp må nok sies å være i tråd med Frps sommermarkeringer. Men i dagens aftenbladet.no bommer Birkedal inderlig, sier Venstres gruppeleder Per A. Thorbjørnsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det er i aftenbladet.no i dag, Frp kommer med sine utfall: — Flertallet med ordfører Leif Johan Sevland i spissen mangler en plan for hvordan byen skal styres. Pengene blir brukt på «de feil tingene», så som på «finkultur» i stedet for til barn og unge. Les mer her >>

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Venstres bystyregruppe i Stavanger

Venstres gruppeleder Per A. Thorbjørnsen er oppgitt: -Jeg ser at ordet "vanstyre" blir brukt. Men jegs sliter alvorlig for å finne så vel begrunnelse som dokumentasjon for det i det FrP faktisk sier. Stavanger er en av de mest veldrevene kommuner både administrativ og politisk. Brukerundersøkelser, regnskap og årsmelding, levekårsundersøkelser, medarbeiderundersøkelser, besøk fra inn- og utland — det meste indikerer at Stavanger er en god by og bo i. Bevares — her er nok å ta fatt i av utfordringer, – men begrepet "vanstyre" er mildt sagt et totalt bomskudd., sier Thorbjørnsen.

Thorbjørnsen peker på to eksempler: -Frp mener at byen ikke har en god kulturpolitikk. Den store, store forskjellen på en god liberal kulturpolitikk og en tilsynelatende populistisk kulturpolitikk er at mens Venstre ønsker mangfold, bredde og støtte till helt ulike prosjekter ønsker Fremskrittspartiet velge den kulturen de selv liker. De vil velge på vegne av befolkningen. Det blir ganske ensporet, sier Thorbjørnsen. I følge Frp kulturpolitiske mantra handler det om å støtte alt virker folkelig, i betydingen at mange mennesker møter opp. Mens Venstre har en åpen holdning, både kvalitetsmessig og kvantitetsmessig. Frps driver en en lukket og ensidig kulturpolitikk, påpeker Venstres gruppeleder.

Thorbjørnsen mener det andre bomskuddet til Frp er at det er en svakhet at det ikke er utarbeidet en ferdig politisk plattform mellom samarbeidspartiene Høyre, Venstre, Krf og Sp. -Jeg kan trøste Frp med at samarbeidet går godt. I den årlige budsjettprosessen gir vi de viktige politiske styringssignalene fra år til år. H, V, Krf og Sp arbeider med et dokument som i tillegg skal peke ut en del nye strategiske valg både på kort og lang sikt, poengterer Thorbjørnsen.

Thorbjørnsen håper Høyres sentrale ledelse legger merke til Fremskrittspartiets meninger og markeringer i Stavanger. -Det ville gjøre det lettere for Erna Solberg. Det er når Høyre samarbeider med Venstre at det blir fornuftige resultater og balanserte løsninger.

Thorbjørnsen skriver blogg på Venstres hjemmesider her >> Se gjerne der for ytterligere kommentarer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**