– Vanskelig å akseptere saksbehandlingstiden i UDI

– Familiegjenforeningssaken til Cora Guevara og datteren Leslie Anne viser at saksbehandlingstiden tidvis går utover det som kan oppfattes som anstendig, mener Venstres stortingsrepresentant Odd Einar Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Odd Einar Dørum er kritisk til saksbehandlingstiden i UDI.

Foto: Rune Kongsro

Han viser til saken omtalt i Dagbladet 10. juli der 12-årige Leslie Anne Guevara mistet sin bestemor på Filippinene og nå må vente i seks måneder på svar om hun får familiegjenforening med sin mor i Norge.

– Jeg synes saken er illustrerende for det poeng som Venstre gjentatte ganger har forsøkt å kommunisere overfor Regjeringen, nemlig at saksbehandlingskapasiteten i Utlendingsdirektoratet er for dårlig og at behandlingstiden ofte blir alt for lang. Særlig i saker som dette, der det er enslige barn involvert, bør Norge bestrebe seg til det ytterste for å gjøre ventetiden så kort som mulig, sier Odd Einar Dørum. Han viser til at Venstre så sent som i Revidert nasjonalbudsjett denne våren foreslo ytterligere 10 millioner kroner i økt tilskudd til UDI for å redusere saksbehandlingstiden. Forslaget fikk ikke tilslutning fra Regjeringen.

– Jeg presiserer at dette ikke er en kritikk mot UDI, som jeg er trygg på at i de fleste saker gjør de prioriteringene som er nødvendige innenfor det regelverket som gjelder. Men de som sitter med pengesekken og de som utformer reglene har også et ansvar, avslutter Dørum.

Odd Einar Dørum er kritisk til saksbehandlingstiden i UDI.

Foto: Rune Kongsro

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**