Store Vardøya en tur verd uansett vær og årstid

Fortvil ikke om været ikke innfrir alle dine forventninger til en Sørlandssommer, for med lett overskyet vær er en rundtur på Store Vardøya i Risør´s skjærgård absolutt noe vi kan anbefale for våre fasboende, besøkende turister og ikke minst for Risørs mange hytteeiere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

5 knop i Perleporten

Jeg hadde min første tur til Perleporten og Store Vardøya sommeren 1972, og deretter har vi i vår vennegjeng hvert år hatt fast tilhold i Breibukt, Flathellella, Hylla, Perleporten, Gjøhavn alt etter vindretningen forteller varaordfører Jan Einar Henriksen.

Vardøya_blomst

Store Vardøya er en unik øy i Risør sammenheng og er helt perfekt for alle uansett alder. Her kan du finne helt ugenerte badeplasser til de mer brukte steder som Perleporten og Breibukt og myggbukta.

Jeg anbefaler alle å legge båten i f.eks Perleporten og deretter gå en tur rundt øya hvor det er oppmerkede løyper. Og har du ikke tilgang til egen båt er det bare å snakke med “Tøbbe” så ordner han transporten for en rimelig penge.

Fra stranda v/Perleporten er bare å følge jordet innover så støter dere på de første merkene som leder en langs stien over mot Gjøjavn. Herfra er det bare å følge vannkanten langs yttersiden av øye og inn mot Flisbukta hvor det er spennende å se hva havet har ført med seg, og lurer du på navnet skjønner du det fort når du er på stedet.

Har du interesse for stein finner du også mange interesante forekomster, spesielt på utsiden hvor du også finner de fine blanke svabergene vi forbinder med Risør.

Passer for alle
Rundturen passer for alle, ikke minst de minste elsker å gå på oppdagelsesferd og har du med fiskesaker er det enkelt å få fisk, spesielt på utsiden hvor det er

Flisbukta bærer sitt navn med rette

mye Bergylte, som på tross av et noe spesielt utseende egner seg godt til fiskesuppe. Innerst i Gjøhavn finner dere lett sandkrabber eller sniler som er et must om dere vil fiske etter Bergylte. Ta også med kniv og en knipetang om du vil filitere fisken før du kommer hjem, men kast ikke alle beina for de trenger du for å lage en god kraft til fiskesuppa.

Ta vare på naturen
Fra tid til annen ser vi desverre uvettig bruk av åpen ild på svaberg, og derfor er det viktig at alle foreldre er gode læremestre og viser barn hvordan de kan ivareta og bruke naturen uten å forbruke den sier varaordfører Jan Einar Henriksen (V).

Selv om vi i vår familie og vennekrets hele året tar ukentlige turer til ulike områder i Risør opplever vi stadig noe nytt. Det er bare snakk om å komme seg ut uansett vær og vind og ikke minst prøver ut nye løyper, for det blir jo lett kjedelig når en har gått rundt Krana for hundrende gang avslutter Jan Einar Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**