Nannestad Venstre frir til lærerne i kommunen!

Odd Einar Dørum, kommer til Nannestad første skoledag, mandag 18. august. Arrangementet er åpent for alle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstres skolepolitiske talsmann og Stortingsrepresentant, Odd Einar Dørum, kommer til Nannestad første skoledag, for å presentere og snakke varmt om Venstres skolepolitikk.

Odd Einar Dørum

Foto: Rune Kongsro

Møt derfor opp i auditoriet ved Nannestad Videregående skole, mandag 18. august, fra kl. 1800-2000. Arrangementet er åpent for alle interesserte, men invitasjonen går spesielt ut til alle lærerne i kommunen. Odd Einar Dørum innleder og kommer til å ta for seg hele utdanningsløpet. Det åpnes etter hvert opp for diskusjon og spørsmål fra salen.

Odd Einar Dørum mener den sittende regjeringens prioriteringer i skolepolitikken er riv ruskende gal, når de går til det dramatiske skritt å lovfeste epler og bananer, mens den største utfordringen i skolen akkurat nå er flere og gode lærere.

Skal vi ha en skole for kunnskap og like muligheter som mål, må vi begynne med kunnskapsformidleren. Vi må begynne med læreren. Det er derfor Venstre fremmer forslag om nasjonale rekrutteringsplaner, systematisk videreutdanning gjennom et kompetanseår, høyere fagkrav knyttet til undervisning og en bedre og utvidet lærerutdanning. Det gir mer kunnskap.

Lærerne trenger og våre elever har krav på at lærerne får systematisk og kompetansegivende etter- og videreutdanning. Det gir mer kunnskap i skolen. Det er derfor Venstre har foreslått et såkalt “kompetanseår” for lærere — et lærerløft. Dette innebærer at lærere etter et visst antall år kan få permisjon med lønn for å ta relevant etter- og videreutdannelse eller praktisere i annet relevant arbeid. I stortingsmeldingen om kvalitet i skolen kopierer regjeringen et stykke på vei Venstres lærerløft, men de går ikke langt nok.

De årlige kostnadene ved en utvidelse av skoledagen og gratis frukt og grønt i skolene er beregnet til drøye 2,5 mrd. Dette er penger som helt klart kan brukes bedre dersom målet er mer kunnskap i skolen.

Venstres 10 punkter for en bedre skole:
1. Venstre tar ansvar for skolen
2. Skolens innhold — respekt og kunnskap
3. Gjenreis respekten for læreren
4. Økt satsning på rådgivningstjenesten
5. En skole med plass for alle
6. Evaluering av skolen og vurdering av elevene
7. Integrering i skolen
8. Gjenreis respekten for yrkesfagene
9. Kultur i skolen
10. Gjenreis respekten for skolelederen

– Venstre tar ansvar for skolen!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**