Positivt med nyansert debatt om biodrivstoff

I EU gikk miljøkomiteen i parlamentet nylig inn for å redusere målet om 10 prosent biodrivstoff i 2010, skriver NTB. Miljøorganisasjonene strides om biodrivstoff er god miljø- og utviklingspolitikk. Venstres Gunnar Kvassheim hilser debatten velkommen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gunnar Kvassheim hilser debatten om biodrivstoff velkommen.

Foto: Venstre

Venstres miljøpolitiske talsmann Gunnar Kvassheim registrerer at biodebatten har skiftet utgangspunkt. — Det skyldes nok en kombinasjon av matkrisen og tunge bransjeaktører med mange penger og gode høyttalere, sier han. — Personlig synes jeg det er positivt at debatten nå er blitt mer nyansert. Det er ikke slik at biodrivstoff per definisjon er et udiskutabelt gode, men det er heller ikke det motsatte, og jeg mener fremdeles det er en del av løsningen på klimaproblemet, sier Kvassheim til NTB.

– Fullt mulig
Statens forurensningstilsyn mener effektene av biodrivstoff er så usikre at de anbefaler regjeringen å vente med å innføre et omsetningskrav på 5 prosent. — Det er fullt mulig å justere kravet opp fra 2 prosent til 5 prosent i Norge. Norske Skog har allerede planer om å lage biodrivstoff av trevirke, og det vil jo ikke gå ut over matproduksjonen. Kombinert med sertifiseringsordninger og andre alternative drivstoffkilder som elektrisitet og hydrogen, er biodrivstoff et viktig skritt på veien, sier Kvassheim.