Linaagården; habil eller ikke habil?

Eier av Linaaegården og representanter for Fremskrittspartiet har gjentatte ganger påstått at Venstres Aina Dahls engasjement i Fortidsminneforeningen medfører inhabilitet når saker om Linaaegården behandles. Nå har de omsider valgt å klage til Fylkeskommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Aina Dahl

En av eierne av Linaaegården, Reidar Kristoffersen, hevdet etter Fylkeskommunens vedtak om å reise innsigelse mot forslaget til reguleringsplan for Linaaegården at det var sjokkerende, umoralsk og uprofesjonelt at Venstres Aina Dahl hadde deltatt i behandlingen av saken(se oppslag i Sandefjords blad 14. juni). Aina Dahl er medlem av fylkeskommunens hovedutvalg for plan og areal – samtidig som hun er medlem av Fortidsminneforeningen i Vestfold.

Senere (4. juli) har også Fremskrittspartiets Elise Andersen (medlem i fylkeskommunens hovedutvalg for og plan og areal) og Vidar Andersen (varaordfører i Sandefjord) gjentatt og forsterket påstandene. Les innlegget i Sandefjords blad.

På vegne av Kristoffersen Invest AS begjærer advokatfirmaet Justin i brev datert 1. juli vedtaket i hovedutvalg for plan og areal omgjort. Det hevdes at det forhold at Aina Dahl er varamedlem til styret i Fortidsminneforeningen i Vestfold innebærer at hun er inhabil i saker som dreier seg om bevaring av kulturminner – siden nettopp dette er et av foreningens formål.

I Venstre er vi glad for at de fremsatte beskyldningene nå blir behandlet av fylkeskommunen og ser fram til at fylkeskommunen gjennomfører en seriøs vurdering av Aina Dahls habilitet i spørsmålet om bevariing av Linaaegården.

Etter vår oppfatning er det ingen grunn til å tvile på at Aina Dahl er habil etter reglene i Forvaltningsloven. Dersom Kristoffersen Invest / advokatfirmaet Justins vurderinger rundt habilitetsspørsmål skulle legges til grunn, vil det oppstå en rekke habilitetskonflikter for personer som velger å engasjere seg både i politisk arbeid og i frivillige organisasjoner innenfor idrett og kultur. Dette vil få konsekvenser for rekruttering til politisk arbeid og til frivillige organisasjoner.
Vi risikerer å sitte igjen med politikere med liten eller ingen kunnskap om de saksfeltene de skal ta stilling.

Aina Dahl svarer på påstandene fra Fremskrittspartiet i innlegg i Sandefjords blad 8.juli.

Bjørn Kvarenes, leder i Foreningen Gamle Sandefjord, skriver i et innlegg i Sandefjords blad at “Konsekvensen av Frp.s tankegang mht. inhabilitet vil bli at politikken i framtida blir forbeholdt mennesker uten interesser, uten meninger og uten engasjement. Dette er dessverre hva Frp ønsker seg”Les Bjørn Kvarenes’ innlegg i Sandefjords blad.

Linaaehagen - en oase i sentrum

Linaaehagen – en oase i sentrum

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**