Frp er milevidt fra Venstre

Roar Sollied svarer Terje Nyberget som i Nye-Troms går for et bredt borgerlig samarbeid og ikke vil holde velgerne for narr.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Iflg Nye Troms 8. juli forventer Terje Nyberget, Høyreleder i Bardu (tidligere landsdelens første FrP-mann på Stortinget) at Lars Sponheim vil føre Venstre inn i det Nyberget kaller en bred “borgerlig” regjering når Sponheim “kjenner lukta av makt.” Det levner liten tillit til at det er politikk det i grunnen handler om, og ikke posisjoner. Frps sentrale standpunkter er for tida milevidt unna Venstre, både når det gjelder miljø, kultur, det flerkulturelle samfunn, og en edruelig økonomisk politikk. Venstres merkesaker kan umulig overleve i et regjeringssamarbeid med Frp. Såpass respekt får man ha for det de sier. Og Venstre skal slett ikke holde velgerne for narr.

Flere alternativ
Det er heller ikke kaos på ikke-sosialistisk side, slik AP prøver å framstille det. Det finnes derimot flere muligheter: For Venstre er en mindretallsregjering av Høyre, KrF, Venstre (og eventuelt SP) et mye bedre alternativ enn en flertallsregjering med Frp. Venstre har de siste årene vokst i valg, på meningsmålinger, i medlemsoppslutning og er i ferd med å reetablere seg som et moderne liberalt parti med sterkt sosialt ansvar og fokus på et nyskapende næringsliv, kunnskap, kultur, og et bærekraftig miljø. Et regjeringssamarbeid med Frp, slik de framstår på riksplan, ville være ødeleggende for Venstre og det politiske alternativet partiet nå tilbyr velgerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**