Offentlig velferd og kommunestruktur – svar til Høyre

Jeg registrerer at leder i Skien Høyre reagerer på spalteplassen Venstre har fått i TA om kommunestruktur. Nå er det TA som er ansvarlig for størrelsen på oppslag, så det er helt utenfor min kontroll. Men jeg vil gjerne komme med noen kommentarer til Thorsens spørsmål om Venstres politikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Omsorg, senior, helse

Venstre ønsker en sterk offentlig sektor som er i god stand til å ta vare på velferden for innbyggerne. Kravene til både kvalitet og kvantitet er i endring, mens kommunestrukturen ikke endrer seg. Hvis nye og endrede oppgaver blir tilført kommunene, eller at innbyggernes behov for velferdstjenester endrer seg, må vi også diskutere om kommunene er i stand til å påta seg disse oppgavene. Alternativet er å viske ut den offentlige velferdsstaten ved massiv privatisering, eller at staten overtar velferdsoppgaver som Venstre mener blir best håndtert nærmest mulig de det gjelder. Nemlig i kommunene. Med denne bakgrunn har Venstre også kommet inn på debatten om kommunestruktur og mulig behov for fremtidige endringer.

Tonje Løwer Gurholt og Lars Sponheim

Nå er det programprosessen i Venstre frem til Stortingsvalget i 2009 som vil komme frem til de endelige standpunkt. Det er en viktig prosess som jeg ikke vil eller kan forskuttere. Men Lars Sponheim har alt nå gitt signaler om at for å få en enda bedre offentlig velferdsstat, er det sannsynlig at vi også må se på kommunegrenser og gi noen incentiver til at det lokalt vurderes å gå sammen med nabokommunene. En eventuell strukturreform må springe ut av lokale behov og lokal fornuft, hvor administrative endringer gir åpenbart bedre oppgaveløsning og ressursutnyttelse.

I fremtiden kan små kommuner ha vanskeligheter med å skaffe seg den spesialkompetanse man trenger for å ha gode og store nok faglige miljø innen f.eks rusomsorg, psykiatri, demens og barnevern. Da er det synd hvis antall rådhus skal telle mer enn gode velferdstjenester for folk.

Tonje Løwer Gurholt
Leder i Telemark Venstre