Fattigdom og sosialistene

Først sa Kristin Halvorsen i valgkampen i 2005, at det var en skam at ikke samarbeidsregjeringen med Venstre, hadde avskaffet fattigdom. Et par år senere sa hun at det var umulig å gjøre det. Nå krever hennes eget parti at Regjeringen hvor Halvorsen er finansminister, setter av penger til de fattige.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

SV har hatt mulighet i tre statsbudsjetter men likevel unnlatt å ta et kraftig grep i bekjempelsen av fattigdom. Det er overraskende når en tenker på uttalelsen fra Kristin Halvorsen om at fattigdommen kunne utslettes med et pennestrøk. Hun beskyldte den forrige regjeringen for manglende politisk vilje.

SVs Heikki Holmås krevde i forrige uke milliardløft til fattige i neste statsbudsjett. Det er kanskje ikke så rart at kravet er så høyt, når de fattige har fått så lite til nå med den rødgrønne regjeringen. Med statens rekordhøye inntekter kunne Regjeringen vist handlekraft og tatt tak i de fattige i tidligere budsjetter.

SV har i stedet stemt ned samtlige av Venstres forslag om målrettet fattigdomssatsing. Bare i revidert nasjonalbudsjett som nettopp ble vedtatt, stemte SV mot en økning på 260 millioner kroner for en bedre rusomsorg og psykiatri, økt bostøtte, tiltak mot elever som har droppet ut av den videregående skolen, barnevern, og fattigdomsarbeid i frivillige organisasjoner.

Ett eksempel er flere tusen rusmisbrukere som står i kø for å få hjelp samtidig som private behandlingstilbud har ledige plasser som ikke blir brukt. Så mange som én av fire rusmisbrukere får ikke den behandlingen de har krav på innen fristen, viser ferske tall fra Norsk pasientskaderegister. Regjeringen har tilsynelatende allergi mot private løsninger og vil ikke prioritere mer penger til offentlige tilbud.

Etter valgkampen i 2005 har de fattige hørt fint lite fra finansministeren. Venstre regner med at hele SV nå skjønner at fattigdom ikke kan utslettes med et pennestrøk, men at man må prioritere penger til dem som trenger det mest.

Sindre Westerlund Mork
Leder i Østfold Venstre