Storm i bensintanken

Et bredt politisk klimaforlik har gitt oss en symbolsk prisøkning på drivstoff. Det får oppmerksomhet og populistiske politiske gevinster, men får nok ingen miljømessig effekt eller konsekvenser for bilismen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I et verdensmarked med 146 dollar fatet for olja har vi tydeligvis andre utfordringer enn enkelte miljøer forsøker å vri fokus på. Vi har en global klimakrise, snart også global energikrise. I Norge kan vi ta et nasjonalt og lokalt ansvar — om vi vil.

Venstre vil og er klar til å ta ansvar både lokalt, regionalt og nasjonalt. I urbane områder må det planlegges slik at persontransporten løses best og billigst med kollektive framkomstmidler. Her skal dette være valg nr 1. Prising av biltrafikken må imidlertid ikke gjøres slik at det skaper nye avstandsulemper for bosetting og nødvendig transport i distriktene. Vi innser at landet er langstrakt og vi ønsker folk i husan utenfor de urbane områdene. Derfor — Venstre vil ikke bilismen til livs, vi vil ufornuften til livs, nyttekjøring er ønsket.

Transport langs vei er billigere, raskere og administrativt enklere enn transport på bane og båt. Venstre tror ikke gulrøttene og fiskepinnene i butikkdiskene blir dårligere av en kortere reise enn et par ganger rundt kloden fra ressursfatet til matfatet. Venstre tror radikale endringer i våre transportmetoder er nødvendig. Mer på båt og bane, og mer kortreist er framtiden.

Venstre innser at vi må tenke i nye baner. Mennesket har en tendens til å bare setter fyr på og brenne ned unike verdier, for å oppnå kortsiktig snever økonomisk gevinst. Vi må akseptere en riktig verdi for råstoffet og mineralet råolje som stammer fra forhistorisk tid. Råoljen inneholder så fantastisk mange flere bruksområder enn simpel forbrenning. Mennesket brant opp store deler av regnskogen. Unike råstoffer og mineraler som kunne blitt medisin for menneskeheten gikk opp i fyr. Flere unike tradisjoner, urfolk og historie gikk opp i røyk — tapt for evig tid. Må vi gjøre det samme med råoljen? Hvorfor vil vi ikke lære av tidligere feilslått ressursforvaltning? Hvor mange menneskeliv, kulturer og religioner er vår bensintank verd? Kan vi akseptere en ny oljekrig?

Framtida kan bli en ren fornøyelse om vi tar ansvar nå! Venstre ser den globale verdien av at Norge blir et foregangsland, hvor vi en pionerer i arbeidet med å endre våre vaner og setter en reel verdi på råoljen. Vi må redusere vårt nasjonale forbruk slik at vi kan bevare råolje til evig tid og bidra til bærekraftig verdiskapning for framtidige generasjoner. Tiden er inne for å slutte å krangle og begynne å handle! – Hvis DU kjører kollektivt til jobb og trening er du med på vårt pioner arbeid.

Terje Cruickshank
Org. nestleder Nordland Venstre