Stengte turløyper i Bodømarka

Bystyrerepresentant Cruickshank stilte spørsmål til ordføreren om Ras i Bodø marka – med svar fra ordføreren og video fra bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

En tid tilbake gikk det et ras i Bodø Marka, ved Øvre Vollvatnet. Den populære stien på ruten mellom turisthytten og opp til Keiservarden er fortsatt stengt med bukk påklistret følgende håndskrevet tekst "stengt pga ras" (teksten på bukken er snart usynlig). Om området fortsatt er usikkert er det beklagelig at det ikke er satt ut tilsvarende sperre eller info ved øversiden av Svartvatnet.

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.

Mitt spørsmål til ordføreren er:
Hva er status i arbeidet med å få denne stien sikret og åpnet for allmenn ferdsel igjen og om området fortsatt er å betegne som usikkert vil ordføreren gjøre noe for en bedre informasjon om dette?

Ordføreren svarte følgende:
Innledningsvis vil jeg bemerke at Bodø kommune ikke er grunneier av det området som raset gikk, og dermed ikke ansvarlig for sikring og utbedringer. Utgangspunktet er at det er grunneierens ansvar å utbedre skadene på egen grunn. I dette tilfellet er det rimelig at kommunen foretar en utbedring for å sikre trasen, nettopp fordi at trasen benyttes mye av brukerne av marka. Trassen er et naturlig stivalg opp og ned av Keiservarden. Trasen er opparbeidet av markabrukerne selv, og det har de senere år vært gjort mindre utbedringer av trasen.For å sikre allmenn ferdsel i området har en bestilt utbedringsarbeid av Bodø bydrift. Kostnadene er beregnet til mellom 10.000 og 15.000 kr. Beløpet belastes midler avsatt til friluftsformål. Det er forutsatt at arbeidet er gjennomført innen 1. juli i år. Det gjøres oppmerksom på at kommunens rolle i denne saken er å betrakte som et engangstilfelle. Grunneier er informert om at arbeidet er bestilt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**