– Venstre tar til orde for å bruke anbud og konkurranse på Kongsvingerbanen. Konkurranse på Gjøvikbanen har gitt et bedre tilbud til de reisende med flere avganger, mer moderne vogner og bedre komfort. Da velger flere å ta toget, noe som er effektivt miljøarbeid og god samferdselspolitikk i praksis, sier Borghild Tenden.
Konkurranseutsetting av jernbanen
I en periode sto man overfor valget mellom å kutte ned Gjøvikbanen, eller å satse og prøve ut nye løsninger. Venstres tidligere samferdselsminister Torild Skogsholm tok valget og satset. Gjøvikbanen har vært gjennom store omstillinger. Det har gitt gode resultater, og denne suksesshistorien ønsker Venstre å gjenta på Kongsvingerbanen, legger Tenden til.
– Konkurranse på sporet alene kan ikke løfte jernbanen, men det er ett av flere viktige tiltak på veien. Venstre mener at det må satses mer på flere skinner, bedre stasjoner, økt kundeinformasjon og økt sikkerhet på jernbanen. Det var derfor Venstre i Stortinget foreslo å bevilge over en halv milliard kroner mer enn Ap/SV/Sp-regjeringen til jernbanen i år og lar NSB beholde 53 millioner mer av sitt overskudd i revidert nasjonalbudsjett, sier Tenden. – Det er skuffende at ikke regjeringspartiene kan støtte dette, avslutter Tenden.