Våre viktige kulturminner

-Eierne må rustes til å kunne ta ansvar for egne kulturminner gjennom bruk, mener leder for Stortingets energi- og miljøkomité, Gunnar Kvassheim (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tapet av viktige kulturminner foregår i rekordtempo. Venstre er bekymret for dette, fordi vern av fornminner og kulturminner er avgjørende for å forstå norsk kulturarv og historie. Våre viktige kulturminner må sikres for fremtidige generasjoner gjennom et sterkt kulturminnevern.

Mange sitter med eiendom som er omfattet av fredning. Den økonomiske byrden ved å holde disse viktige kulturminnene ved like, kan være en betydelig belastning. Mange strekker ikke til og viktige kulturminner går tapt. Venstre mener at arbeidet med fredning bør bygge opp under eiernes og brukernes motivasjon til å bruke kulturarven. Eierne må rustes til å kunne ta ansvar for egne kulturminner gjennom bruk.

Gammelt hus kulturminne vern laftet Smiurgarden i Etnedal

Foto: Bjørg Lien

Derfor foreslo Venstre i forbindelse med revidert budsjett at det skal utarbeides en skatte- og avgiftspakke som skal styrke dette kulturminnearbeidet. Venstre foreslo også å øke innsatsen innen vern og sikring av viktige kulturminner med 10 millioner kroner.

Det var skuffende at regjeringspartiene ikke støttet forslagene våre. Vi har ikke råd til å la viktige kulturminner gå tapt.

Se innlegget i Nationen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**