SV har ikke avskaffet fattigdom

I valgkampen i 2005 hevdet Kristin Halvorsen at fattigdommen kunne utslettes med et pennestrøk, og beskylde Bondevik II-regjeringen for manglende politisk vilje. SV har hatt tre statsbudsjett hvor de har unnlatt å ta de store grepene i bekjempelsen av fattigdom.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

SVs Heikki Holmås krevde i forrige uke milliardløft til fattige i neste statsbudsjett. Det er kanskje ikke så rart at kravet er så høyt, når de fattige har fått så lite til nå med den rødgrønne regjeringen. Bare i år økte skatteinntektene med over 150 milliarder kroner for den norske staten. Hadde regjeringen vist handlekraft hadde den tatt tak i de fattige i tidligere budsjetter.

SV har i stedet stemt ned samtlige av Venstres forslag om målrettet fattigdomssatsing. Bare i revidert nasjonalbudsjett som nettopp ble vedtatt, stemte SV mot en økning på 260 millioner kroner for en bedre rusomsorg og psykiatri, økt bostøtte, tiltak mot elever som har droppet ut av den videregående skolen, barnevern, og fattigdomsarbeid i frivillige organisasjoner.

Venstre mener at det første og viktigste grepet Regjeringen bør gjøre, er å heve minstesatsen for sosialhjelp til et anstendig nivå. Venstres forslag er på lang sikt 2,5G for langtidsmottakere, der det gis et tilpasset tilbud for den enkelte til å komme tilbake til arbeidslivet til dem som kan.

Etter valgkampen i 2005 har de fattige hørt fint lite fra finansministeren. Venstre regner med at hele SV nå skjønner at fattigdom ikke kan utslettes med et pennestrøk, men at man må prioritere penger til dem som trenger det mest.

Nordland Venstre
v Berit Woie Berg