– Regjeringen må avvikle eksportsubsidiene!

– Det er et godt signal som nå sendes fra Senterpartiet og Liv Signe Navarsete om avvikling av eksportsubsidier, mener Venstres nestleder og leder av programkomiteen, Ola Elvestuen. Men han er langt fra overbevist om at Regjeringen vil følge opp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Venstre la inn forslag både i revidert nasjonalbudsjett og i jordbruksoppgjøret for 2009 om å avvikle de norske eksportsubsidiene gjennom omsetningsavgiften gjeldende fra 1. juli 2008. Vi erkjenner at alle land må ha rett til en viss nasjonal jordbruksproduksjon blant annet gjennom tollvern. Men WTO-avtalen vil kreve en omstilling av den norske landbrukspolitikken, ikke minst gjelder dette en felles forståelse av at avvikling av eksportsubsidier er nødvendig for å slippe den fattige delen av verden til, sier Elvestuen.

Regjeringen enig med seg selv
– Dette har vært formidlet av Regjeringens representanter tidligere, sier Elvestuen og viser til en uttalelse fra miljø- og utviklingsminister Erik Solheim i bt.no 4. juni i år: “Eksportsubsidier har vært en ulykke for landbruket i den tredje verden.” Også Arbeiderpartiet slo i et landsmøtevedtak fra 2007 fast at "Eksportsubsidier og dumping av matvarer hindrer utviklingslandenes muligheter."

Feilslått politikk

Ola Elvestuen vil avvikle eksportsubsidiene snarest.

Foto: Audun Heskestad

– Når Senterpartiets mulig kommende leder nå kommer med dette utspillet, er det naturlig å anta at dette ikke er nytt stoff for partiet, sier Elvestuen, som også viser til at Senterpartiets Per Olaf Lundteigen flere ganger har gått til angrep på Venstres synspunkt om å avvikle de norske eksportsubsidiene. Han spekulerer også i at Senterpartiets snuoperasjon skyldes at subsidiene er bortforhandlet i WTO-forhandlingene. – De norske eksportsubsidiene av ost er en feilslått politikk både i nasjonal og internasjonal sammenheng, mener Elvestuen.

Stemte mot forslag fra Venstre
– På tross av tilsynelatende enighet stemte alle regjeringspartiene ned forslaget fra Venstre i jordbruksoppgjøret. Jeg forventer at Regjeringen har mot til å følge opp signalene som nå har kommet fra alle regjeringspartier, og ikke bare vente på WTO-forhandlingene, avslutter Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**