– Det er viktig å skape en rimelig og rettferdig prosess

– Hensikten med ordførermøtet i Grimstad for en uke siden var å få slutt på en uryddig situasjon i Agder-kommunene når det gjelder fylkessammenslåing eller ikke, sier Grimstadordfører og fylkesleder Hans Antonsen i et svar på en interpellasjon i Grimstad kommunestyre fra Terje Stalleland, Fremskrittspartiet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Spørsmålet fra Stalleland var:

"Kan ordføreren i kommunestyremøte 30. juni gi informasjon om bakgrunn for initiativet til å starte en slik prosess som er fremkommet i media? Burde det ikke vært en debatt i Grimstad kommunestyret først for å avklare hvorvidt ordførerens initiativ har tilstrekkelig støtte lokalt?"

Hans Antonsen og Jan Kløvstad

Foto: Venstre

Hans Antonsen på bildet sammen med gruppeleder Jan Kløvstad i Arendal Venstre, som har hevda de samme synspunkter som Hans Antonsen i driftstsyremøta i Arendal.

Hans Antonsen fortsatte i svaret sitt: – Enkelte kommuner, som Lillesand og Birkenes, har vedtatt å melde overgang hvis det ikke blir fart på prosessen mot fylkessammenslåing mellom Aust- og Vest-Agder. Mens andre kommuner har svart på ønsket om en ny lokal prosess for ett Agder med taushet.

Dette har skapt en uryddig situasjon. Ingen skal få true seg til prosesser. Men ingen bør heller hindre debatt og prosess ved å oppføre seg som om det ikke er en sak på dagsorden i det hele tatt.

Situasjonen som har oppstått er egentlig ganske alvorlig. I en bestemt forstand, nemlig når det gjelder viljen til å bli værende i samme fylke, er Aust-Agder fylke i oppløsning når tre kommuner vest for oss sier i at de vil søke om overgang til Vest-Agder. Nå vil de tre kommunene kanskje ikke få lov av regjeringen til å gå over til Vest-Agder, men det er likevel en situasjon som må håndteres.

Ett alternativ hadde vært å ta spørsmålet om fylkessammenslåing opp i vårt kommunestyre nå med en gang — og at Grimstad dermed ble enda en av kommunene som deltok i dette spillet før en har blitt enig om spillereglene.

Alternativet var å drøfte med ordførerkolleger om en prosess som både tilhengere og motstandere av ett Agder ville syns var rimelig og rettferdig.

Møtet i Grimstad for en uke siden kom i stand etter en samtale mellom ordførerne i Lillesand, Vegårshei og Risør og Grimstad. Utfallet av møtet var etter mitt syn vellykket:
– Fylkesordfører Laila Øygarden sa at Aust-Agder fylkeskommune i september vil behandle et forslag til prosess videre.
– Alle kommuner er enige om at det er fylkeskommunene i aust og vest som skal være i førersetet i denne prosessen.
– Det blir neppe noen flere kommuner som forsøker å presse prosessen videre ved å true med overgang til Vest-Agder.
– Arendal kommune ga uttrykk for at saken må opp igjen på dagsordenen i Arendalspolitikken.

Slik jeg oppfattet det, var både tilhengere og motstandere av ett felles Agder-fylke fornøyd med en slik prosess videre. Slike forsøk på å samordne prosesser regionalt, ligger helt klart innenfor det en ordfører må kunne arbeide med.

Så er det selvfølgelig kommunestyret i Grimstad som skal bestemme hva Grimstad kommune skal mene om et eventuelt felles Agder-fylke. Men nå kan vi ta stilling til det når fylkeskommunen har definert en prosess, et videre løp — og det blir tidligst i høst. I stedet for at vi skulle bli enda en av kommunene som deltar i et spill uten spilleregler.

At mediene teller opp hvor mange av ordførerne som er for og mot et felles Agder-fylke er medienes sak. Men ingen bør være overrasket over at politikere har meninger.

Til slutt: Jeg har ikke, som en avis har skrevet, truet Arendal med noe som helst. Jeg har understreket at Grimstad må samarbeide både østover og vestover. Det blir enda mer aktuelt når en ny E18 kommer til å forsterke samspillet mellom Grimstad og stedene vest for oss. Også fellesskapet med Kristiansand som vert for universitet i Agder gjør samarbeidet vestover viktigere enn før.

Likevel, vi er tett forbundet med Arendal, og ingenting er bedre enn å utvikle et sterkt Arendal-Grimstad som det østre tyngdepunktet i Agderbyen. Mitt poeng er at spørsmålet om to eller ett Agder-fylker også bør få følger for andre samarbeidsrelasjoner.
– Blir det fortsatt to fylkeskommuner på Agder, bør nok Grimstad se etter konkrete samarbeidsprosjekter vestover i tillegg.
– Blir det ett Agder, vil en felles fylkeskommune ivareta behovet for samarbeid vestover. Da kan kanskje Grimstad ha flere konkrete samarbeidsprosjekter østover — også til hjelp for Tvedestrand og Risør som gjerne vil ha litt mer drahjelp fra Grimstad.

Denne balansegangen er jo velkjent for kommunestyret i Grimstad
– den har preget flere kommuneplaner
– da vi hadde stortingsmeldingen om regioner til høring for ett år siden, sa kommunestyret med stort flertall ja til ett Agder
– og da kommunestyret i september sa nei til å delta i Østre Agder 2015, begrunnet flere partier (A og KrF) det med at det bør være like naturlig for Grimstad å samarbeide med Søgne og Vennesla som med Åmli og Gjerstad.
Grimstad er i dag i svært spesiell i situasjon, ved at vi er den eneste Agder-kommunen som ikke er med i noe regionråd (som Østre Agder 2015 eller Knutepunkt Sørlandet). Disse regionrådene får stadig mer innflytelse over viktige politiske beslutninger på Agder. Så skal Grimstad hevde sine interesser, må vi være på banen. Det er det jeg har forsøkt å bidra til, sa ordfører Hans Antonsen.

Les også NRK-Sørlandet om debatten i Grimnstad kommunestyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**