SV har hatt mange sjanser til å gjøre noe med fattigdom!

Venstres parlamentariske nestleder Trine Skei Grande, mener det grenser til hyklersk når Heikki Holmås og SV nok en gang gir inntrykk av at de står uten ansvar for at Regjeringens fattigdomssatsing har vært mislykket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Jeg må innrømme at jeg er litt lei av politikere som later som om de ikke sitter med regjeringsansvar, sier Skei Grande. — SV har finansministeren i denne regjeringen, og har hatt tre statsbudsjett på å vise at de tar fattigdomsutfordringen på alvor. Men effekten har uteblitt. Når Holmås opprettholder inntrykket av at det er enkle måter å avskaffe fattigdommen på, blir jeg oppgitt. Fattigdom kan trolig ikke avskaffes, og tiltak må målrettes, ikke smøres bredt ut, fortsetter hun.

Illustrasjonsbilde sosialt ansvar

Foto: Microsoft

– SV har stemt ned samtlige av Venstres forslag om målretting av fattigdomssatsingen. Bare i revidert nasjonalbudsjett som nettopp ble vedtatt, stemte SV mot en økning på 260, 5 millioner kroner på blant annet tiltak for bedre rusomsorg og psykiatri, økt bostøtte, tiltak mot drop-outs i videregående, barnevern, og fattigdomsarbeid i frivillige organisasjoner, sier Skei Grande.

– Hun er imidlertid enig i at tiltakene Holmås skisserer, kan være en del av løsningen: – Det første og viktigste grepet Regjeringen bør gjøre, er å heve minstesatsen for sosialhjelp til et anstendig nivå — Venstres forslag er på lang sikt 2,5G for langtidsmottakere. Bostøtten skal holdes utenfor. Sosialhjelp skal ikke være en salderingspost, påpeker Skei Grande.

– Etter at Kristin Halvorsen, for å si det rett ut, har gått på trynet i denne saken skulle man forvente at SV gikk litt stillere i dørene, og satte innsatsen inn på tiltak heller enn prat. Jeg regner med at hele SV nå skjønner at fattigdom ikke kan utslettes med et pennestrøk, avslutter Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**