Velferd viktigere enn kommunegrenser

Stavanger-regionen må av flere grunner vurdere sammenslåing av kommuner, mener Venstres leder Lars Sponheim. Det er først og fremst utfordringene på velferdssektoren som roper på kommunesammenslåinger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstres leder Lars Sponheim

Foto: Steinar Slåttum

— Enhver kommune, liten eller stor, har en rådmann og et rådhus. Men mange har verken geriatrisk sjukepleier eller noe skikkelig barnevern. Selv om det selvsagt er mye viktigere. Folk kommer ikke til rådhuset lenger. Det folk etterspør er gode tjenester og mulighet for omsorg når behovet melder seg, sier Sponheim.

— Mellom Stavanger og Egersund ligger rådhusene tett, men uten høye fjell som gir naturlige kommunegrenser, sier Sponheim.

Han vil imidlertid ikke gå i detalj om hvor mange kommuner det bør være på Jæren. Derimot er han opptatt av at det som omtales som Stavanger-regionen på mange vis vil styrke seg dersom kommunene slår seg sammen.

— Alternativene, som er valgt i dag, med utstrakt interkommunalt samarbeid, har gitt lokalsamfunnet en rekke selskaper og styrer der befolkningen ikke har innsyn. Å få sakene på politikernes bord, åpent og ærlig, styrker demokratiet, sier Sponheim.

Les mer i Stavanger Aftenblad her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**