Barna trenger ikke mer byråkrati!

Venstres nestleder og barnepolitiske talsperson Trine Skei Grande retter en advarsel til barneminister Anniken Huitfeldt og hennes planer om å opprette en samordning av hjelpetiltak for barn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Det siste barn trenger, er en byråkratisering av hjelpetiltakene. Huitfeldt kan ha rett i at det har vært en god hensikt ved å samle kommunale tjenester bak én dør, men når vi ser på hvordan NAV-reformen i praksis har fungert for borgerne, er det ingen grunn til å forsøke reprise. NAV-reformen har samlet de beste fagfolkene til å forvalte et ekstremt komplisert regelverk, heller enn å sette dem til å møte de som bruker tjenestene, sier Skei Grande.

– I stedet for å opprette sentraliserte kontorer, bør Huitfeldt sette inn ressursene på å få de ulike hjelpetjenestene ut til barna. Helsesøster, PP-tjeneste og barnepsykatrien bør ha sine møteplasser på skolene, ikke utenfor skolene. Desto flere barn som får et meningsfylt møte med helsesøster, desto færre får behov for psykiatrien senere, hevder Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**