Venstre krever at politikerne får fullt innsyn i anbudene

Pressemelding fra Frogn Venstre – 26.06.2008

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Lokale leverandører faller gjennom når det gjelder leveranser til Frogn kommune. Det er reist spørmål om de får uttelling for sine fordeler når det gjelder lokal service i anbudsprosessen. Venstre ber nå om at politikerne får full dokumentasjon av vurderingene som er gjort.

I forrige kommunestyremøte stilte Venstre spørsmål til ordføreren om hvordan lokale bedrifters muligheter ivaretas i de kommunale anbud som har vært gjennomført når det gjelder kontorrekvisita og skolebøker. På bakgrunn av dette vil kommunen nå forsere behandlingen av en innkjøpsstrategi for kommunen.

I kommunestyret svarte ordføreren blant annet at service og miljø var sterkt vektlagt i anbudene. Etter dette har et anerkjent advokatfirma hevdet at tildelingskriteriene er uklare, og at tildelingen dermed blir vilkårlig og ikke gir et korrekt bilde av service og miljø i de enkelte anbudene.

-Vi i Venstre mener politikerne trenger et dypere kjennskap til noen enkeltsaker for å forstå hvordan service og miljø egentlig vektlegges, sier Venstres gruppeleder Erik Lundeby, som nevner kontorrekvisita, skolebøker og skolefrukt som eksempler på saker der små, lokale leverandører kanskje ikke har fått full uttelling for sine fortrinn.

Erik Lundeby, Gruppeleder i Frogn Venstre, 90143262

—–
Epost sendt ordføreren i Frogn 26.06.2008

Vi viser til Venstres interpellasjon om innkjøpspolitikk i kommunestyret 16.06.2008, sak 39/08, og dessuten til oppslag i Amta 24.06.2008 med tittel “Refser Frogns anbudsrunde”.

Venstre er tilfreds med at saken om innkjøpspolitikk forseres og fremmes på første møte i kommunestyret etter sommeren. Vi mener i den forbindelse det er ønskelig at representantene har et dypere kjennskap til noen enkeltsaker, særlig innkjøp av kontorrekvisita, skolebøker og skolefrukt. Dette er nødvendig for å forstå det reelle innholdet av den vektlegging av service og miljø som ordføreren redegjorde for i kommunestyret.

Det fremgår av avisens oppslag at det hevdes at tildelingskriteriene er uklare, og at tildelingen dermed blir vilkårlig og ikke gir et korrekt bilde av service og miljø i de enkelte anbudene. Det fremgår videre at kommunen vil søke juridisk bistand for å avklare disse forholdene.

Venstre forventer at full dokumentasjon av anbudsprosessen i de tre nevnte sakene, samt klagen fra Advokatfirma Myhre & Co og svaret fra kommunens advokat, følger saken som vedlegg når den fremmes i kommunestyret, slik at representantene kan danne seg et presist bilde av hvordan kommunens innkjøpspraksis er i dag.

Erik Lundeby
Frogn Venstre