Krenkede barn — syke voksne

“Å bli krenket som barn medfører skader på alle eksistensielle nivåer. Det øker skader og helseproblemer som forkorter livet på ulike måter”, sa professor Anna Luise Kirkengen på et møte i Grimstad Rådhus 14. juni. Møtet var et samarbeid mellom LPP, Mentale Helse Grimstad, SSHF og Grimstad kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Møtet tok for seg et fortiet og tabubelagt tema, noe Kirkengen selv opplevde som praktiker, da hun som allmenlege for mange år tilbake oppdaget lidelser hos pasientene sine som ingen tidligere hadde satt navn på. For ti år tilbake tok hun sin doktorgradsavhandling om dette tema. Kirkengen viste til at krenkede barn blir syke som voksne. Noen går med konstant sykdomsangst, noe utvikler feiloppfatning av kroppen, noen tar kosmetisk kirurgi og noen går med utstrakt selvforakt som igjen gir seg ulike utslag. Kirkengen viste til et perspektiv inspirert av Merleau-Pontys kroppsfenomenologiske tolkningstradisjon. Tilnærmingen i dette perspektivet er forankret i forståelsen av kropp og sjel som en udelelig helhet. Mennesket kan ikke være i verden uten kropp. Det er så opplagt at det tas for gitt. Ut fra dette perspektivet mente Kirkengen at vi som mennesker har tre ulike muligheter som mennesker i verden:
– Å være tilstede
– å være fraværende
– å være vedvarende

“Det vi har opplevd i livet er vedvarende”, sa Kirkengen og fortalte de fremmøtte ulike case fra sin praksis gjennom forskning og klinikk. Det som ofte går igjen i overgrepssaker er en avmaktsfølelse og en asymetri i relasjonen kunne hun fortelle.

Stine Sofies Stiftelse ved nyansatt jurist Marie Strand holdt et innlegg med perspektiv på hvordan Stiftelsen arbeider for å styrke barns rettsvern. Stiftelsen arbeider på mange fronter, blant annet har de utarbeidet et undervisningsopplegg for barneskolen i samarbeid med Lions. Stine Sofie Stiftelse holder også for tiden på å utvikle et nytt undervisningsopplegg for barnehager og informasjon til nybakte foreldre. Hun spurte forsamlingen hvorfor det så sjelden var noen som oppdaget når noe var galt. I den forbindelse er ovennevnte undervisningsopplegg for skoler og barnehager meget viktig, da de har som mål å gjøre barn kompetente til å forstå når grensene er overskredet i relasjon til vold og/eller overgrep, slik at det blir lettere å si fra til en trygg person. Berit Bryn Jensen fra LPP hadde fokus på menneskerettigheter og det psykiske helsevern.

Møtet utfordret oss som politikere. Forebyggende helsearbeid er viktig. Ikke minst helsesøsterarbeidet i kommunene. Lærere og førskolelærere blir viktige for å avdekke og ivareta barn som har det vanskelig. Vi ønsker at Grimstad kommune skal bli en foregangskommune på Agder, og bli med i prosjektet som har undervisningsopplegg i skolen etter modell fra Stine Sofie Stiftelse. “Krenkede barn — syke voksne” er vårt politiske ansvar som vi gjerne vil være med å ta ansvar for nå.

Anne Midtlien V

Elizabeth Sveen Kjølsrud KrF