Innspill til Stortingsvalgskomiteen

Kristiansand Venstre har sendt inn sine første innspill til programkomiteen. Alle medlemmer har anledning til å sende inn forslag. Send direkte til Ola Elvestuen, programkomiteens leder, eller send det til leder i Kristiansand Venstre, Solveig Nilsen, for diskusjon i laget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Vern av kystnære havområder i Skagerak

Venstre er mot oljeboring i de kystnære områdene av Skagerak. Selv om oljeselskapene har gjort fremskritt mht risiko for uønskede utslipp, viser de siste par års erfaringer at det fortsatt er reell risiko for store oljeutslipp. I tilfelle en akuttsituasjon, er faren for forurensing av skjærgården overhengende.
Nordsjøen er blant verdens mest produktive havarealer for ulike fiskeslag. Området er viktig for fiske etter torsk, tobis, makrell, reke og andre arter.
Sørlandskysten er et unikt kystlandskap med naturkvaliteter vi ikke finner noe annet sted i Europa, og Sørlandet er Norges mest populære landsdel å feriere i. Vi kan ikke risikere å skusle bort de viktige naturverdiene vi har i Skagerak og Sørlandskysten.
For å nå de klimaforpliktelser vi som nasjon nå er pålagt, er det dessuten klokt å la oljeforekomster få ligge i fred. Fremtidige generasjoner kan da eventuelt utnytte disse ressursene på en bedre måte en vi gjør i dag.

Sykkelen er en smart oppfinnelse

Venstre vil ha en sterk satsing på utbygging av sykkelstier, sykkelparkeringsanlegg og tilrettelegging for bruk av sykkel i kombinert med kollektivtransport («bike and ride»).
Vi vet at nærmere 50 % av alle bilturer er på fra 0,5 til 5 kilometer. Potensialet for å øke transport ved hjelp av sykkel er stort.
Bruk av sykkel er både helsefremmende og et miljøvennlig transportmiddel. Det er svært rimelig i bruk og passer for ulike aldersgrupper. Når flere sykler, øker fremkommeligheten for alle i tettbygde strø. Bruk av sykkel gir stor individuell frihet.
Syklister og gående er to ulike grupper i trafikken. I tettbygde strøk må gående og syklende skilles for å unngå ulykker. Hovedtransportårer for sykkel må ikke ha unødige omveier. Trafikkreglene må justeres/praktiseres så syklister på hovedtraseer har forkjørsrett ved kryssing av mindre viktige kryssende bilveier
Det må ryddes opp i inkonsekvent og mangelfull merking og skilting av sykkelveiene. For å øke fremkommeligheten, må sykkeltrafikk må gis fortrinn i bymiljøer. Venstre ønsker en sykkelpolitikk som går i retning av den danske modell.

Sørvestbanen

Jernbanestrekningen Stavanger — Kristiansand — Oslo har et ubestridt potensial i seg til en vesentlig økning i både gods- og persontrafikk. Venstre vil prioritere utbygging av denne strekningen. Kapasiteten er i dag fullt utnyttet, både på person- og godstransport.
Å øke kapasiteten forutsetter at en utbedrer forholdene på Vestfoldbanen ved å bygge ny Grenlandsforbindelse mellom Larvik og Porsgrunn. Vestfoldbanen og Sørlandsbanen mellom Porsgrunn og Skorstø, må knyttes sammen. Flere strekninger, både mellom Stavanger og Kristiansand, og mellom Kristiansand og Oslo trenger utbedringer for å få til hastighetsøkninger.
Sørvestbanen vil knytte sammen nesten halvparten av landets befolkning i de deler av landet som har høyest befolkningsvekst. Banen vil gi en reisetid mellom Stavanger og Kristiansand på to timer, og for hele strekningen Stavanger — Kristiansand — Oslo på fem timer. Da vil jernbanen bli en reell konkurrent til både fly og bil, og dermed flytte transport av både gods og personer over på det mest miljøvennlige alternativ.

Togsatsing: På lengre sikt bør det bygges dobbeltspor mellom de største byene
Utvidelse av krysningssporene for å øke kapasiteten på godstrafikken med jernbane
«Hydrogenveien» mellom Stavanger og Oslo må snarest fullføres
Antall legetimer på sykehjemmene dobles
Det må utarbeides en omfattende eldrepolitikk
NRK-lisensen avvikles. Midlene bevilges over statsbudsjettet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**