Utfordrer ny olje- og energiminister på kontroversielle kraftlinjer

Venstres Gunnar Kvassheim utfordrer i dag den nye olje- og energiministeren på om man vil legge frem nye retningslinjer for fremføring av kraftlinjer som åpner for økt bruk av jordkabel og sjøkabel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gunnar Kvassheim utfordrer den nye olje- og energiministeren

Foto: Venstre

— Den forrige olje- og energiministeren mente at man skulle åpne for slike løsninger. Det er viktig at denne politikken ligger fast. Jeg vil derfor ha bekreftet at man ikke har forandret holdning i disse spørsmålene, sier leder av Miljø- og energikomiteen Gunnar Kvassheim (V).

Kvassheim viser til at den forrige olje- og energiministeren har på spørsmål fra Venstre bekreftet at det skal utarbeides nye retningslinjer som i større grad skal åpne for bruk av sjøkabel og jordkabel. Statsråden bekreftet også at retningslinjene skal utarbeides før det tas endelig avgjørelse når det gjelder fremføring av kontroversielle kraftlinjer som planlegges i luftspenn.

– Vakre og urørte naturområder har stor betydning for friluftslivet, det biologiske mangfoldet og turisme- og opplevelsesnæringene. Det planlegges kraftkabler i luftspenn i flere unike områder med store natur- og miljøverdier, slik som for eksempel på strekningene Sima-Samnanger, som planlegges på nordsida av Hardangerfjorden, og Fardal-Ørskog gjennom Sunnmørsalpene. Konfliktene knyttet til dette er så sterke at jordkabel og sjøkabel bør benyttes på flere strekninger, sier Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**