Todelt situasjon for Madlaleiren

-Å få omgjort vedtaket om å nedlegge Madlaleiren er fremdeles prioritet nr 1, sier Venstres Helge Solum Larsen. -Dersom den Ap-dominerte regjeringen fullbyrder det feilaktige vedtaket må kommunen starte tung overordnet planlegging. En grønn korridor som binder sammen Hafrsfjord ved Møllebukta og Stokkavatnet er da Venstres første ønske.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Frode Kleppe

Helge Solum Larsen er sentralstyremedlem i Venstre og byutviklingspolitiker i Stavanger.

Solum Larsen mener det fremdeles er mulig og redde forsvaret i Rogaland. – Hvor fort regjeringen iverksetter de feilaktige vedtakene er det som nå avgjør dette. Dersom flytteplanene kan reverseres etter stortingsvalget i 2009, regner jeg med at det vil bli tema i forhandlingene for en plattform for en ny regjering. Solum Larsen er fremdeles overasket over at regjeringspartiene, og spesielt Arbeiderpartiet, valgte å bruke sitt minimale flertall til å avgjøre langtidsplanen for forsvaret. – Det er rart at ikke også regjeringspartiene innså at forsvaret er best tjent med en bred politisk enighet.

Stavanger kommune må imidlertid planlegge med utgangspunkt i at det blir nedleggelse.
Venstre vil ha en grønn korridor som kan binde Stokkavatnet sammen med Hafrsfjord dersom vedtaket om nedlegging av Madlaleiren i Stavanger blir endelig.
– Når det gjelder hva vi skal bruke området til, så må prosessen i kommunen må være at vi går i retning av en kommunedelplan sånn at vi får avdekket hvilke kvaliteter som ligger her, sier gruppeleder i Venstre Helge Solum Larsen. Les mer på nrk.no, her >> og Rogalands Avis her >>

-Kommunen må få avdekket hvilke kvaliteter og ressurser som ligger i området, sier Solum Larsen. – Vi må se på også bygninger og anlegg, det er gjort betydelige investeringer her og mye av dette bør nok forvaltes videre. Selv om de rødgrønne partiene kan tillate seg å drive massiv ressurssløsing skal vi ikke vi tillate oss det, sier Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**