Haugesund bør gi stemmerett til 16-åringer!

I lokaldemokratimeldingen åpner regjeringen for forsøk i enkelte kommuner med stemmerett for 16-åringer ved lokalvalg. Haugesund bør søke om å bli forsøkskommune, slik at byens ungdom mellom 16 og 18 år kan stemme ved bystyrevalget i 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Raadhuset

Bystyret bør være representativt for borgerne i byen, ved at ulike aldersgrupper er representert. Bystyret i Haugesund kan vanskelig sies å være representativt for ungdommene i byen. Bystyret hadde en snittalder på 49 år ved lokalvalget i 2007. Av bystyremedlemmene fra alle partiene er kun en representant fra Venstre under 30 år. Med stemmerett til 16 åringer i 2011 vil nok flere unge få plass i bystyret, og dermed kunne målbære ungdommenes interesser i utviklingen av byen.

Venstre har allerede programfestet at stemmerettsalderen bør senkes fra 18 til 16 år, da stemmerett for 16-åringer kan gi større lokalpolitisk engasjement blant ungdom. Haugesund trenger engasjert ungdom for å utvikle byen til en enda bedre by å leve i. Ungdom mellom 16 og 18 år betaler skatt til kommunen og er viktige brukere av kommunens tjenestetilbud, som for eksempel kinoen, biblioteket og bydelshusene. Uten stemmerett får ungdommene imidlertid ikke påvirke hva bystyret skal bruke skattepengene til eller utformingen og omfanget av kommunes tjenestetilbud.

Haugesund kommune har utfordringer knyttet til mangel på arbeidskraft. Dette skyldes blant annet at ungdom flytter fra byen, uten senere å flytte tilbake. Kommunen vil ved å gi stemmerett til 16-åringer få de unge selv engasjert i arbeidet med å gjøre byen enda mer attraktiv som bosted for ungdom, og dermed bidra til vekst og fremgang for byen.

Haugesund Venstre vil derfor ta opp denne saken i en interpellasjon til ordføreren i første bystyremøte etter sommerferien.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**