Gågate – også i fremtiden

Onsdag 18. juni behandlet kommunestyret kjøremønsteret for gågata. Per Magnus Finnanger Sandsmark (V), som var vara for Roar Günther Andersen, talte varmt for at man ikke skal kjøre rundt tungespissen i gågata. Likevel er dette en utfordring for næringslivet i gågata. Venstre fikk enstemmig gjennom at man skulle se på andre muligheter for å styrke næringslivet i Svenskegata.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Bare FrP og deler av H ønsket å beholde dagens kjøreordning. Forslaget om at “Kommunestyret ber Næringsrådet om å vurdere andre løsninger for å lette adkomsten til butikkene i Svenskegata” fra Venstre ble enstemmig vedtatt.

Innlegg i Kommunestyret, Per Magnus Finnanger Sandsmark (V):

Ordfører.

Denne saken har to aspekter
– bedret adkomst til butikkene i Svenskegata
– forutsigbarhet for gående, syklende, rullestolbrukere og andre myke trafikanter

Både Servicesenteret, Eldrerådet og Funksjonshemmedes fellesråd ønsker å gå tilbake til den tidligere ordningen og påpeker at det oppstår en del svært uheldige situasjoner i forbindelse med dagens kjøreordning med kjørring rundt tungespissen og ut gapet mellom Berg Sparebank og Servicesenteret.

Det er viktig med gode ordninger for gående. Det er viktig å ta hensyn til de gruppene som går i gågata, det er særlig eldre, rullestolbrukere og ungdommer som går denne strekningen. Derfor er det flott at Eldrerådet og Funksjonshemmedes Fellesråd er hørt. Det eneste som manglet er at kommunen tok Ungdomsrådet på alvor og spurte hva de mener om gågateløsningen. Også ungdommer. Jeg har også et spørsmål. Dette er et planspørsmål og jeg lurer i den forbindelse på om Barn og unges talsperson i plansaker har uttalt seg i saken, og hva hun i så fall har uttalt. Det er viktig å ta alle, også barn og unge, på alvor.

Venstre ønsker forutsigbarhet for myke trafikanter og synes et levende og vitalt sentrum er nødvendig for utvikling i sentrum. Derfor støtter Venstre forslaget til vedtak, men ser at det trengs tiltak for tlgjengelighet til næringsvirksomhet i Svenskegata. Om vi skal ha et levende sentrum må også næringslivet få gode og fremtidsrettede løsninger.

Av den grunn vil jeg på vegne av Venstre foreslå et tillegg til Rådmannens forslag til innstilling:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**