Sollied viser til at Fylkestinget for et år siden hadde valget mellom forhandlinger og anbud. Flertallet valgte forhandlinger. Likevel handlet Fylkesrådet som om om anbud var innført, for å skaffe seg «handlingsrom,» som det ble sagt. Utfordringen er at aktørene da ikke skjønner hva som faktisk gjelder eller hvorvidt Lov om offentlig anskaffelser er inntrådt.
I junimøtet i år la Fylkesrådet fram ei sak med tilråding om anbud. AP stemte for, SV og RV i mot, men det ble likevel solid flertall for anbudsutsettelse. Fylkestinget vedtok å opprette eget driftsselskap etter rogalandsmodellen.
Venstre mener at anbud er ryddigst og man kan legge inn de føringer man ønsker, for eksempel i forhold til miljøkrav. -Gjennom den ordningen det nå legges opp til har Fylkeskommunen i realiteten mer kontroll over kollektivtransporten enn tidligere, sier Roar Sollied.
Det mest uryddige ved situasjonen er at Fylkesrådet, som er i mindretall, reiser videre mot egne prinsipper. Selv ikke SV ymtet om å trekke seg fra Fylkesrådet.