Om gubbevelde og barnepass

Oppland Venstre tar sterk avstand fra forslaget fra AP, SV og Kr.f om å ta bort reglen om at barnepass kan kreves dekket for fylkestingspolitikere. Det er et angrep på likestillingen og på småbarnsforeldrenes deltakelse i politikk sier fylklesleder Bjørg S. Lien og gruppeleder Eivind Brenna.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Huken naturbarnehage

Foto: Sandal

Fylkesleder Bjørg S. Lien og gruppeleder i fylkestinget Eivind Brenna har sendt denne artikkel til pressen;

Om gubbevelde og barnepass

Flertallet i fylkesutvalget i Oppland, anført av Ap, SV og Krf, vil endre reglementet for dekning av barnepass for fylkestingsrepresentanter. Av 35 representanter i Fylkestinget i Oppland, er det bare 1 småbarnsmor. Hvorfor er det ikke flere? Oppland fylkeskommune har aldri hatt en kvinnelig ordfører. Hvorfor ikke? I forrige periode var 77 prosent av alle listetopper til lokalvalget menn. Bare 17 prosent av ordførerne var kvinner. Politikk handler om makt. Økt deltakelse av kvinner i politikken, og dermed en bedre fordelt makt mellom kjønnene, handler om tilrettelegging. Flertallet i fylkesutvalget hevder at ingen yrkesaktive får dekket barnepass i dag. Å være politiker er for det første ikke et yrke. Det er et verv og en oppgave en velges til av folket og for folket.

Noen møter er på dagtid, men de fleste fylkesting går over to eller tre dager, gjerne med overnatting på det stedet hvor møtet holdes. For en familie krever dette ekstra tilrettelegging. I tillegg til å lese sakspapirer, snakke med folk og skrive på innlegg til møter, må en politiker med små barn også ordne mange praktiske gjøremål ved fravær fra hjemmet i 2-3 dager. Antallet aktive politikere med små barn i Opplandspolitikken tyder på at de fleste småbarnsforeldre heller skyr enn tiltrekkes av ekstrabelastningen det er å være folkevalgt.

I gjeldende reglement står det at "enhver legitimert utgift som utøvelsen av vervet nødvendiggjør" kan kreves dekket (herunder dekning til utgifter av barnepass). Nå vil flertallet endre dette til "Utgifter den folkevalgte har til barnepass anses dekket gjennom de ordinære godtgjørelser". Enhver annen legitimert utgift skal fortsatt dekkes. Barnepass blir altså unntaket, dvs det kan søkes særskilt om dekning av utgiftene, men det skal behandles av en egen nemnd. Småbarnsforeldre skal altså måtte gå en tiggergang og håpe på velvillig behandling, for utgifter som andre fylker med største selvfølgelighet dekker. Dette må anses som et angrep mot økt likestilling og deltakelse for småbarnsforeldre i politikken.

Oppland Venstre tar sterk avstand fra dette forslaget. Det er uverdig. Samtidig vet vi at den rødgrønne regjeringen har satt i gang et prosjekt for å få flere kvinner til å delta i politikken. Det er tydelig at her er det langt mellom liv og lære mellom den politikk som formidles nasjonalt, og som i dette tilfellet foreslås fra ledelsen i Oppland fylkeskommune. Andre fylker har arbeidet godt med å tilrettelegge forholdene for småbarnsforeldre. I Hedmark har de et annet reglement enn Oppland. Der regnes utgifter til barnepass (og pass av eldre) som utgifter til stedfortreder (vara) og er begrenset oppad til kr 2.000,- pr dag og inntil kr 266,- pr time. I Rogaland kan man få dekket dobbelt så mye. I denne saken bør vi skjele til Hedmark og i det minste sørge for å ha en like god ordning som dem.

Men aller helst bør vi diskutere hvilke ytterligere tiltak vi kan bidra med, for å øke andelen kvinner (og småbarnsforeldre) i politikken. På ett felt er forskning nemlig entydig — skal vi ha flere kvinner til politikken, kreves det bedre tilrettelegging av arbeidsvilkårene i politikken, og – i alle undersøkelser blir barnepass framhevet som et viktig tiltak Så da er spørsmålet hva slags demokrati vi ønsker i Oppland — et demokrati bestående av et bredt spekter av mennesker i alle aldre eller et demokrati bestående av gamle gubber?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**