Trillemarkafond: Stegane slakter Senterpartiet

– Det er et kraftig svik mot distriktene når Sp i dag gikk imot å opprette et næringsfond på 100 millioner kroner som en erstatning for tap av varige verdier ved vern av Trillemarka, sier varaordfører Runolv Stegane (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Det er et kraftig svik mot distriktene når Sp i dag gikk mot å opprette et næringsfond på 100 millioner kroner som en erstatning for tap av varige verdier ved vern av Trillemarka, sier varaordfører Runolv Stegane (V).

Ved behandling av revidert nasjonalbudsjett fremma opposisjonen på Stortinget (V, H, Frp og KrF) forslag om å øke Regjeringens bebudede næringsfond til Trillemarkakommunene fra 30 til 100 millioner kroner. Sps Per Olaf Lundteigen støtta dette, og det var flertall for forslaget i finanskomiteen. Men i Stortinget ble Lundteigen satt kraftig på plass av sine egne.

Runolv Stegane

Foto: Ole Marius Fossen

-Lundteigens forsøk på å framstå som en reddende engel for Trillemarkakommunene ble avslørt. Han opptrer som en privatpraktiserende stortingsrepresentant uten støtte verken i Sp eller i Regjeringa. Det må være bittert for ordfører i Sigdal Kari Ask (Sp), siden Sigdal er den kommunen som er mest berørt av Regjeringens vernevedtak, samtidig som Sp har nådd nær 50 % i oppslutning på sin motstand mot vern.

Stegane som også er fylkesvaraordfører i Buskerud etter avtale med Ap, mener at Aps troverdighet ikke er stort bedre.
– Ap-representantene sier ja til å støtte kommunene når de er i eget fylke, men handler stikk motsatt på Stortinget. Det er kort og godt dobbeltmoral, og det setter politikken i vanry. Men kampen for et større næringsfond er ikke over. Venstre vil være en pådriver for å reise forslaget på nytt, sier Stegane.

Sp svikter kommunene

Opposisjonen vil gi 100 millioner til næringsfond