Økt kunnskap om menneskerettigheter for helsepersonell

Venstre foreslo nylig en handlingsplan mot tvang i psykiatrien og at regjeringen må sørge for økt kunnskap om menneskerettigheter hos ansatte i helsevesenet. Forslaget om en egen handlingsplan ble stemt ned sent i går kveld, men Stortinget støttet imidlertid forslaget fra Venstre om at Regjeringen skal legge til rette for å utarbeide undervisningsmateriell med fokus på menneskerettigheter til bruk for helsepersonell innenfor omsorg for demente, psykisk utviklingshemmede og psykisk syke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Norge har ligget på topp i statistikken om bruk av tvang i psykiatrien. Menneskerettighetene brytes i Norge, og særlig innen psykiatrien. Noe av dette kan vi forebygge med mer kunnskap. Derfor er det svært positivt at Stortinget nå ber Regjeringen sørge for større fokus og økte kunnskaper hos helsepersonell om menneskerettigheter, sier Venstres medlem i Helse- og omsorgskomiteen Gunvald Ludvigsen.

Vera Lysklætt

Foto: Venstre

– Venstre mener dette er svært bekymringsfullt at Norge har mer enn 10.000 tvangsinnleggelser i psykiatrien i løpet av ett år. En SINTEF-rapport fra juni 2007 har dokumentert at bruk av tvang øker overfor pasientgrupper som psykisk utviklingshemmede, psykisk syke og demente. Dette viser at vi trenger å iverksette nye tiltak og gjøre mer av de tiltakene vi vet virker, sier medforslagsstiller Vera Lysklætt.

– Det er en grunntanke i et sivilisert samfunn at det er borgerne som skal kontrollere staten og ikke staten som skal kontrollere borgerne. Utgangspunktet for all behandling av pasienter i Norge er at behandlingen skal være frivillig. Derfor er tvang som metode uakseptabelt og bør bare brukes i svært spesielle situasjoner, sier Gunvald Ludvigsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**