Viktige Venstre saker vant frem

Et innholdsrik og tungt sakskart ble behandlet i bystyret 18-19.juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I sommer varmen var det mange betydningsfulle saker som ble behandlet av et engasjert bystyre. Venstre fremmet forslag i mange saker, noen vant frem, men i de fleste saker er nok det ideologiske og realpolitiske gapet mellom dagens posisjon og Venstre stort.

PS 08/82 Reguleringsplan for Tverlandet pukkverk.
En viktig sak hvor flertallet gikk mot gjenoppstart av pukkverket. For Venstre var det viktig å få lagt muligheten for pukkverk i framtiden død, og fremmet et tilleggsforslag som lød:"Området omreguleres fra råstoffutvinning i framtidige kommunedelplaner", men dette stemte flertallet mot.

PS 08/84 Kjøp av gjennomgangsboliger
I denne saken ble Venstre stående alene med forslaget om å ikke benytte forskjøpretten og kjøpe en getto på Nedre Hunstad til overpris. Men flertallet inkl Høyre og Frp gikk inn for å bruke 17 millioner av et sprengt kommunalt budsjett på kommunale boliger.

PS 08/85 Hunstad kirke – Oppfølging av bystyrets vedtak
Enda en sak hvor Venstre ble stående alene med et forslag om å ikke realisere bygging av en ny kirke på Hunstad. Venstres alternative forslag til innstilling var:
1. Istandsetting av lokalene i Hunstadsenteret skal skje uavhengig av realisering av et kirkebygg.
2. Hunstad kirke skal realiseres på egen tomt.

Begrunnelsen er at for Venstre skal allmennaktiviteter og religiøse bygg ikke kobles sammen. I saksfremmlegget stod det bl.a: "avviklingen av statskirkeordningen og at koplingen til Hunstadsenteret gir følelsesmessige utfordringer for mange."

Venstre gikk inn for å sette av samme beløp som flertallet, men disponere dem forskjellig.

PS 08/86 Mulighet for stenging av Glasshuset.
Her støttet Venstre et forslag sammen med Rødt, SP og AP (tror det er første gang vi har vært enig med SP i en sak) om å holde Glasshuset åpent. Forslaget fikk et knappes mulig flertall (20 mot 19) og sørget for at forsøkslukkingen av Glasshuset ikke videreføres.

PS 08/87 eDemokrati i Bodø kommune
Et viktig prinsippielt forslag fra Venstre om at eDemokrati i Bodø kommune må baseres på åpne standarder ble nedstemt. Dette etter at bystyret tidligere har gått inn for dette. Men slik kan det vel gå når representantene ikke vet hva åpne standarder er og ikke ser verdien av denne satsningen.

PS 08/92 Tertialrapport 1/2008 med budsjettregulering
PS 08/93 Perspektivmedling 2009-2019. Utfordringer og løsningsmuligheter.

Disse sakene ble debattert under ett. Her er nok uenigheten mellom borgelig og sosialdemokratisk side stor om prioriteringer og ressursbruk av kommunale midler. Venstre stemte mot da vi ikke kan gå inn for et kutt i skole- og helse avdelingen på 20 millioner.

PS 08/95 Sinus – framtidig drift
Her hadde Venstre et godt og gjennomarbeidet forslag som bare fikk Rødt sin støtte. Vårt alternativ til innstillingen var:
1. Bystyret mener at tilbudet som Hovedscenen Sinus tidligere har gitt er viktig for kulturlivet i Bodø, og ønsker å videreutvikle dette tilbudet i ny organisasjonsform med den hensikt å skape en scene med trygge og forutsigbare økonomiske rammer.
2. Bystyret mener den beste organisasjonsformen er å følge anbefalingen fra Bedriftskompetanse og klubbrepresentantene i arbeidsutvalget og etablere Sinus som et AS. Bodø Kommune bør minimum eie 34% av aksjene.
3. Virksomheten må legge til rette for at lavterskeltilbudet blir opprettholdt og tar vare på Sinus sin egenart. Det er viktig at de faste klubbene på Sinus får representanter i styret.
4. Dagens midlertidige husleieavtale mellom Bodø kommune og Storgata 7 Bodø AS videreføres til selskapet er etablert og operativ.
5. Det avsettes følgende midler i årsbudsjettet og økonomiplanen for 2008-2011:
a. Kr. 862.000 økt årlig driftstilskudd (lønnsmidler + subsidiering drift)
b. Engangstilskudd på kr. 1.000.000
c. Nødvendig husleiestøtte

Venstres bystyrerepresentant begrunnet dette forlaget med at Sinus er et varemerke og kjent langt utenfor byens grenser. Sinus må på sikt inn i det nye Kulturhuset. Organisasjonsmodellen må være AS og ikke KF som iht Bedriftskompetanse sin rapport. Posisjonen har med sitt forlag sviktet lavterskeltilbudet. Hvis lavterskeltilbudet blir borte vil bli håpløst for band å etablere seg i Bodø. Det må være mulig å arrangere konserter i Bodø for 20-30 tilhørere uten å gå på en økonomisk smell. Sinus har gitt ekstremt mye kultur igjen for de pengene Bodø Kommune har brukt på lokalet. Og hadde det ikke vært for forpliktelsen overfor Nordnorsk Jazzsenter, hadde ikke kommunen brukt penger i det hele tatt. Det er urettferdig at det blir framstilt som at Sinus har vært et pengesluk for kommunen.
– Bodø By skal være en by for folk ikke for hus!
Men dette forslaget vant ikke frem, og Sinus legges under Bodø Kulturhus KF, men heldigvis beholdes dagens lokaliteter til et nytt kulturhus er på plass.

PS 08/99 Kunnskapsløftet – kompetansehevingsprogrammet. Evaluering av aktiviteten skoleåret 2007-08 og videreføring i 2008-09
Her fikk Venstre flertallets støtte for et viktig fokusområde — entreprenørskap.

PS 08/100 Bodø kommune — nordområdesatsing.
Dette var en viktig sak for Venstre som ikke fikk gehør — se egen artikkel om dette.

PS 08/101 Kulturbygg i Nerbyen. Rammer for (ny arkitektkonkurranse) begrenset prosjektkonkurranse.
I denne sak seiret fornuften, og hele bystyret gikk til slutt inn for å legge Bodøs nye kulturhus og bibliotek på kvartal 100+105 (Bussholdeplassen + P-plass SAS). Beklagelig fikk ikke et fellesforslag fra Krf, Rødt, SV og Venstre om å legge internasjonalt senter i samme kvartal nok oppslutning og falt.

PS 08/107 Norsk Jektefartsmuseum- tilråding om lokalisering av Anna Karoline.
Dette ble en svært opphetet debatt for Venstres vedkommende. Kun Ventre, Rødt, SP og en utbryter fra FRP såg verdien av Jekta og ønsket å gi denne kulturskatten en rettmessig plassering i Bodø sentrum. Flertallet sa nei til Salten museums ønske om å utvikle det som kun ved bruk av statlige og fylkeskommunale midler kunne blitt et enestående og unikt Jektefartsmuseum.

PS 08/116 Interpellasjoner
FO 08/6 Interpellasjon – åpen dialog og verdidebatt – Terje Cruickshank (V)

Ble oversendt til administrasjonen.

FO 08/8 Interpellasjon – beredskap for brann – Terje Cruickshank (V)
Et svar fra Salten Brann IKS viser at det er mangler ved beredskapen, men at "den er god nok". Det bekymrer Venstre at posisjonen mener "god nok" er godt nok, og vi skulle nok ønsket en større fokus på dette området, men slik ble det ikke.

Til sist hadde Venstre et spørsmål til ordføreren:
— Ras i Bodø marka.

En tid tilbake gikk det et ras i Bodø Marka, ved Øvre Vollvatnet, slik at denne populære ruten mellom turisthytten og opp til Keiservarden er pr.tiden stengt.

Mitt spørsmål til ordføreren er:
Hva er status i arbeidet med å få denne stien sikret og åpnet for allmenn ferdsel igjen?

Her svarte ordføreren at selv om dette ikke var kommunens tomt og da ei ansvar hadde kommunen vært så storsindig å bevilget 10-15 tusen til opprydning i regi av Bodø bydrift og at dette arbeidet skulle ferdigstilles og stien åpnes for allmenn ferdsel innen 1.juli.

Venstre i sentrum
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**