Haugesund kommune gjennomgår kontroll- og tilsynsfunksjonen

Bystyret i Haugesund kommune vedtok i møte 18. juni 2008 enstemmig et forslag fra Venstre om starte arbeidet med å styrke kontroll- og tilsynsfunksjonen i kommunen. Bystyret ba kontrollutvalget om å legge fram en sak for bystyret høsten 2008 med forslag til nødvendige tiltak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Bakgrunnen for forslaget fra Venstre var at granskningen av Terrasaken viste at det er grunn til å stille spørsmål ved om kontroll- og revisjonsarbeidet har fungert godt nok i kommunen. I granskningen fikk kommunerevisjonen kritikk fra revisjonsselskapet KPMG for ikke å være tilstrekkelig aktsom i sin oppfølging av administrasjonens håndtering av finansplasseringen.

Bystyret i Haugesund er allerede godt i gang med et arbeid med å revidere administrative instrukser og retningslinjer etter Terrasaken. Det var etter Venstres vurdering nå på tide også å sette i gang arbeidet med styrke kontroll- og tilsynsfunksjonen, slik at lignende svikt som i Terrasaken kan unngås i framtiden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**