Fornybar energi

Spørsmål fra Tor Arne Solvoll, Venstre
Fylkesråd for kultur og miljø Geir-Ketil Hansen svarte

Fornybar energi

Hvilke tilnærmelser/pålegg/føringer er lagt overfor egen bygningsmasse ved bruk av energi — og overgang til fornybar energi, som fylket rår over?

Fylkesråd for kultur og miljø Geir-Ketil Hansen svarte som følger:

Bærekraftighet skal kjennetegne måten vi drifter fylkeskommunen på. Dette innebærer selvfølgelig et fokus på energibruk i egen bygningsmasse. Vi driver et aktivt og systematisk arbeid med energiøkonomisering på alle videregående skoler i fylket. Dette er et arbeid som har pågått siden 2000. Det arrangeres to nettverkssamlinger i året hvor blant annet energiøkonomisering er i fokus.

Fylkesrådet gjør i sin tiltredelseserklæring det klart at vi skal erstatte oljefyringen i fylkeskommunale bygg. Dette er et arbeid vi jobber kontinuerlig med.

Når det gjelder bruk av fjernvarme med fornybar energi som energibærer, blir det per dags dato benyttet flis på tre skoler: Saltdal, Bodø og den nye skolen på Fauske, samt fylkeshuset. Det blir også benyttet fjernvarme med andre energibærere. På Vefsn videregående blir det benyttet fjernvarme som produseres fra røykgass på Aluminiumsverket i Mosjøen. Polarsirkelen videregående i Mo i Rana benytter fjernvarme som produseres fra røykgass på jernverket. Og på både Meløy- og Sandnessjøen videregående skole blir det benyttet fjernvarme fra sjøvannsbaserte varmepumper.

Vi er nå i gang med arbeidet med en klimaplan for fylket. Tiltak i egen virksomhet er et av innsatsområdene vi ønsker å løfte fram. I denne sammenhengen er det naturlig at vi arbeider videre med energibruk i egen bygningsmasse; og blant annet ser på muligheter for bruk av fornybar energi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**