Speilvending av reservasjonsordning for uadressert reklame vedtatt!

Bystyret i Drammen vedtok tirsdag kveld Venstres forslag om å innføre “Reklame, ja takk” i Drammen. Ordningen innebærer at man slipper å motta postreklame med mindre man selv aktivt har bedt om det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Forslaget fra Drammen Venstre, som nå er vedtatt i bystyret, er å speilvende dagens ordning for reservasjon mot uadressert postreklame.

I dag må den enkelte husstand reservere seg mot direkte postreklame — "Reklame, nei takk". Venstre vil i stedet innføre en ordning der de som ønsker det aktivt må gi beskjed om at man ønsker reklamen i postkassen — "Reklame, ja takk". Alle andre skal få slippe.

Asgeir Osnes

Foto: Asgeir Osnes

— Dette er et viktig miljøtiltak, ved at man reduserer papirforbruk og klimagassutslipp knyttet til distribusjon av uønsket reklame, sier Asgeir Osnes. Han har fremmet forslaget på vegne av Venstre. Lene C. Westgaard fra Høyre fremmet i samme møte et nesten identisk forslag.

— Samtidig er det viktig å gjøre det lettere for folk å unngå bryet med å motta uønsket reklame i sine postkasser, sier Osnes.

— Mange opplever det tidligere har vært tungvint å reservere seg. Det er stort misforhold mellom andelen av husstandene som ikke har reservert seg og andelen som i spørreundersøkelser oppgir at de ønsker seg reklame.

Han påpeker at den nye ordningen er en fordel for alle parter, ved at annonsørene slipper å sende ut uønsket reklame som uansett går rett i søppeldunken. Dette er imidlertid en løsning for en side av problemet. Vi må også fremover jobbe med å redusere mengden innstikk (uadressert reklame aviser) sier Osnes.

Les interpellasjonen og ordførerens svar her.

Vedtaket som ble fattet tirsdag:

Drammen kommune støtter ikke regjeringens forslag til ny markedsføringslov i punktet om uadressert reklame.

Drammen kommune vil anmode partiene på Stortinget om at de i forbindelse med høstens behandling av regjeringens forslag til ny markedsføringslov, foreslår en lovendring som medfører en speilvending av dagens reservasjonsrett mot uadressert reklame.

Dersom flertallet i Stortinget gir sin tilslutning til regjeringens forslag til ny markedsføringslov, vil Drammen ta initiativ overfor regjeringen med sikte på en forsøksordning i kommunen, som innebærer at det etableres en speilvending av dagens
reservasjonsordning mot uadressert reklame.

Uavhengig av hva Storting og regjering måtte bestemme, skal alle innbyggerne i Drammen få tilsendt nei takk klistremerker.

Faktaopplysninger:

I følge tall fra Posten har bare hver fjerde husstand reservert seg mot direkte postreklame.

To spørreundersøkelser fra henholdsvis 2006 (TNS Gallup) og 2007 (Norsk Respons) viser at det kun er 29% av befolkningen som ønsker å motta denne typen reklame. Tallet var det samme i begge undersøkelsene.

reklame 2

Foto:

Norske husholdninger mottar mellom 40-50 kilo uadressert reklame i sine postkasser hvert år.

Bystyrene i Bergen og Oslo har tidligere vedtatt et lignende forslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**