Miljø- og utviklingsministeren må svare i Yxney-saken

Friluftsloven utarmes og almennheten tilsidesettes. Dette er resultatet av Regjeringens hestehandler bl.a. i Yxney-saken der statlig eierskap settes foran allemannsretten, sier leder i Sandefjord Venstre Marianne Reistveit.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gunnar Kvassheim

Leder av Stortingets Miljø- og Energikomite, Venstres Gunnar Kvassheim har sendt følgende spørsmål til skriftlig besvarelse til Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim:

"Miljøverndepartementet har inngått en avtale med Sandefjord kommune og grunneier Kjell Chr.Ulrichsen, som begrenser allmennhetens tilgang til verdifull kystnatur. Hva er begrunnelsen for at staten bruker milionbeløp på en avtale, som i praksis undergraver den strandsonepolitikken regjeringen sier den står for, og som også setter til side Friluftslovens bestemmelser om allemannsretten?"

Marianne Reistveit

Friluftsloven har som intensjon å fremme miljøvennlig, mangfoldig og gjensidig tolerant sambruk av norsk natur. Vi er på farlige stier dersom allemannsretten blir et forhandlingsgrunnlag til fordel for grunneier, sier Reistveit.

Allemannsretten har også vært tema på helgens landsstyremøte i Venstre. Her fikk Vestfold Venstre gjennomslag for en sterkere og mer langsiktig, overordnet forvaltning innenfor dagens lovverk. Ofte sitter både grunneier og kommunen på økonomiske interesser i saken og det vil derfor være riktig å løfte større dispensasjonssaker opp på et regionalt eller statlig ombudsnivå. Dette svekker ikke lokaldemokratiet, men styrker tvert imot de mange ikke-økonomiske interessene i saken, sier Reistveit. Hun mener det er allmennheten som blir skadelidende dersom lokale myndigheter skal behandle dispensasjonene.

Fra Yxney

Foto: Tor Homleid

Friluftsloven er ufravikelig og bør håndheves sterkere. Venstre vil derfor styrke denne loven og advarer mot de stadig flere "frikjøpene" Regjeringen nå gjør for å sikre allemannsretten. Ved at Staten kjøper utmarksområder hvor denne retten likevel gjelder, skapes et marked for grunneiere og kommuner som øyner muligheten til å skaffe seg inntekter eller fordeler som følge av en rett brukerne allerede har ifølge Friluftsloven. Lovens hensikt er bl.a. å avklare forholdet mellom friluftsbruk og grunneiers disposisjonsrett over egen grunn, og den skal ta hensyn til begge sider. Loven står i seg selv i fare for å miste sin betydning gjennom en praksis der rettigheter i tillegg synes å måtte sikres gjennom offentlig eierskap, sier Reistveit.

Kontakt informasjon:
Leder i Stortingets Miljø- og energikomité Gunnar Kvassheim tlf 480 82 636