Ja til reklame !

Flere store kommuner har gått inn for å speilvende dagens reservasjonsordning mot uønsket reklame i postkassa. Venstres Dag Bjørvik har fått bystyret med på at Sandefjord skal gjøre det samme.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Borgerlige kommuner som Oslo og Bergen har gjort det, men den rødgrønne regjeringen nøler. Venstre foreslår at Sandefjord blir med på å øke presset for å endre markedsføringsloven slik at de som ønsker å motta reklame i postkassa aktivt må uttrykke dette gjennom å sette klistremerker med “Ja til reklame” på postkassa.

Les Sandefjords blads oppslag om initiativet.

I bystyremøtet 19. juni ble interpellasjonen enstemmig vedtatt av bystyret.

Les også hele interpellasjonen:

Interpellasjon til Ordfører fra Dag Bjørvik, Venstre

Husholdningene i Norge mottar mellom 40 og 50 kilo uadressert reklame i postkassene hvert år. Det er foretatt undersøkelser som viser at bare to av ti ønsker å motta slik reklame. Ordningen med å reservere seg mot uadressert reklame benyttes av få, og klistremerket "Reklame nei takk" blir heller ikke alltid respektert av de som deler ut reklame.

Markedsføringsloven er nå til revisjon i Barne- og likestillingsdepartementet. Flere organisasjoner, bl.a. Forbrukerrådet, Forbrukerombudet og Naturvernforbundet står bak en kampanje for å innføre et nytt prinsipp: "Reklame, ja takk". Prinsippet innebærer en speilvending av dagens ordning, slik at bare de som aktivt ber om det, skal få uadressert reklame i sine postkasser.

Dersom markedsføringsloven endres, slik at man aktivt må si "Ja takk" for å få reklame i postkassen, vil dette være et viktig bidrag til miljøet. Dette vil spare miljøet for store klimagassutslipp forbundet med både produksjon og transport av papiret.

Fra før har kommuner som Oslo og Bergen vedtatt å støtte en speilvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame. Den rødgrønne regjeringen har imidlertid så langt gått imot å innføre denne type fornuftige miljøløsning. I høringsutkastet fra Barne- og likestillingsdepartementet er det derfor ikke lagt opp til en speilvending av dagens reservasjonsordning.

Venstre mener at hensynet til miljøet og forbrukerne må veie tyngre enn de økonomiske hensynene til Posten, øvrige distributører og annonsørene. Dette er et syn som får støtte fra flere og flere. På denne bakgrunn ønsker jeg å stille følgende spørsmål til Ordføreren:

Hvordan stiller Ordføreren seg til Venstres forslag om å speilvende dagens reservasjonsordning, slik at de som faktisk ønsker å motta uadressert reklame må sette opp et "reklame ja takk" —klistremerke på sin postkasse ?

Venstre vil be om at bystyret fatter slikt vedtak:

"Sandefjord kommune anmoder Barne- og likestillingsdepartementet om å foreslå en lovendring i markedsføringsloven som medfører en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.

Dersom markedsføringsloven ikke endres, vil Sandefjord kommune vurdere andre tiltak som fremmer en reduksjon av mengden uadressert reklame, for eksempel at Sandefjord kommune deltar i en forsøksordning hvor prinsippet om speilvending prøves ut."

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**