Åpenhet i kommunens bedrifter

Venstres Thor Bjarne Bore fikk gjennomslag for at offentlighetsloven skal legges til grunn, da bystyret mandag kveld behandlet plan for selskapskontroll og forarbeide til kommunens eierskapsmelding. Han konstaterte behovet for offentlighet og demokratisk kontroll av kommunalt eide selskaper.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Thor Bjarne Bore

Foto: Venstres bystyregruppe i Stavanger

-Vi går i retning av en økende bruk av fristilte selskaper til å forestå kommunale oppgaver. Med den rogalandske vilje til å få gjort noe, byr dette på åpenbare fordeler. Samtidig fører dette til en mer kompleks og fragmentert organisering av den kommunale virksomheten, sa Bore. Han påpekte at situasjonen gir nye utfordringer når det gjelder styring, kontroll og tilsyn.
—Hvis fristillingen omfatter sentrale og viktige kommunale oppgaver, er det spesielt viktig å sikre fortsatt demokratisk kontroll.

Bore påpekte at den nye offentlighetsloven vil gjelde for alle kommunale selskaper enten disse er AS, KF eller IKS. I tillegg gjelder loven for selskaper der kommunen eier mer enn 50 % eller har en eierandel som gir rett til oppnevne mer enn halvparten av styremedlemmene.
Undersøkelse i Oslo viste at bruken av 8 milliarder kroner, en fjerdedel av det hovedstaden driver med, holdes hemmelig for presse, politikere og skattebetalere.

Bore slo fast at Venstres holdning er å praktisere meroffentlighet. —Loven sier at "når det er høve til å gjera unntak frå innsyn, skal organet likevel vurdere å gi heilt eller delvis innsyn. Organet bør gi innsyn dersom omsynet til offentlig innsyn veg tyngre enn behovet for unntak."

Stavanger bystyre sluttet seg enstemmig til forslaget fra Bore som dermed likestiller viktigheten av å etterleve offentlighetsloven med å overholde selskapslovgivningen og lov om offentlige anskaffelser, i bedrifter eid av Stavanger kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**