Hurum får frisklivssentral

Driftsutvalget vedtok 10. juni å videreføre folkehelseprosjektet gjennom en etablering av frisklivssentral i Hurum i perioden 2008 — 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I 2006 ble det fattet vedtak i Hurum kommunestyre om å etablere et folkehelseprosjekt. Videre ble det inngått partnerskapsavtale om folkehelse med Buskerud fylkeskommune. Denne avtalen ble inngått i juni 2006 og samarbeidsområdene skulle være

Helse

Foto: allekvinner.no

Fysisk aktivitet
Kosthold
Røykeslutt
Psykisk helse
Frisklivssentral

Formålet med avtalen er at den skal bidra til å fremme folkehelsen for befolkningen i Hurum og hvor en frisklivssentral skal være en lokal utviklingsaktør.

Saken ble behandlet i driftsutvalget sitt møte 10. juni. Noen lang debatt ble det ikke — alle var positive til å videreføre folkehelseprosjektet i Hurum. Som Venstres Gunn-Torill Homme Mathisen sa det: – Det er et viktig og nyttig prosjekt og jeg syns vi får mye igjen for de kr 75 000,- som Hurum kommune investerer.

Folkehelsekoordinator Sissel Gransether var fornøyd.

Folkehelseprosjektet har etter nøktern drift i 2006 og 2007 kunnet sette av midler på fond. Dette fondet blir nå brukt til å videreføre driften i 2008 og eventuelt i 2009. Tilskuddet fra Buskerud fylkeskommune er på kr 75 000,-

Leger, NAV og fysioterapeuter skal henvise pasienter til Frisklivssentralen. Her skal de få 12 timers trening to ganger i uka. Etter de 12 ukene er målet at brukeren skal kunne gå inn i et lavterskeltilbud hos idrettslagene rundt i Hurum.

Skjematisk modell for frisklivssentralen:
Lege eller annen helseperson henviser personer til Frisklivssentralen på henvisning til fysisk aktivitet og deler ut informasjonsbrosjyre.

Frisklivssentralen mottar henvisning fra lege/NAV og tar kontakt med bruker. Det gjøres en avtale om samtale. Gjennom samtale med frisklivsleder blir deltager "sluset" inn på en av aktivitetsgruppene. Det gjøres også en UKK — gåtest.

Frisklivssentralen har skolerte instruktører som gjennomfører gruppeaktiviteter bygget på en inkluderende og sosial modell. Instruktør fører lister og rapporterer på en enkel måte til Frisklivssentralen om oppmøte.

Det vil grovt være to trinn i Frisklivsmodellen:

1. Dagtidsaktivitet på Frisklivssentralen
2. Kveldsaktivitet i ordinær idrettslagsgruppe

Disse trinnene gjør at man gjennom helsesamtalen på Frisklivssentralen kan sende deltageren dit man vil ha best utbytte i forhold til egen situasjon og fysiske form. De i dårligst form starter på Frisklivssentralen. Der vil det også være fleksibilitet i forhold til om deltagerne er i full jobb eller i en grad av sykemelding etc.

(Hentet fra prosjektbeskrivelsen for Frisklivssentralen)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**