Uttalelse: Venstre krever kollektivløft nå

Venstres landstyre krever at regjeringen øker satsingen på kollektivtransport. Tiden er inne for en offensiv satsing. Økende drivstoffpriser kan med målrettet satsing gi et gjennombrudd for økt bruk av kollektive transportløsninger, ikke minst i de store byområdene. Dette krever en langt sterkere prioritering av kollektivtrafikken enn det regjeringen så langt har levert. Det er behov for økt frekvens, kortere reisetid og lavere takster slik at det blir mer attraktivt å reise kollektivt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I områder uten jernbane må det kompenseres sterkere for båt, ferge og buss slik at kollektivtilbudet blir bedre og ikke dårligere enn i dag. Det er positivt at regjeringspartiene etter press fra Venstres valgte å innføre en egen kompensasjonsordning for økte drivstoffpriser i kollektivtrafikken.

Bremsekloss
Gjennom klimaforliket måtte blant annet Venstre presse regjeringspartiene til å øke satsingen over belønningsordningen for kollektivtrafikken, som går til å styrke kollektivtrafikken i landets største byer. Regjeringen har tidligere foreslått kutt i denne ordningen. Man har også utvannet ordningen gjennom å gi tilskudd til flere byområder uten å øke bevilgningen tilsvarende. Først etter at Venstre fikk satt forsinkelsene på jernbane i Oslo-området på dagsorden i Stortinget, foreslo regjeringen økte bevilgninger. Regjeringen har vært en bremsekoloss i arbeidet for et bedre kollektivtilbud.

I oppfølging av klimaforliket i revidert budsjett la regjeringen også opp til å øke avgiftene på bilbruk uten å øke satsingen på kollektivtrafikken samtidig. Dette er dårlig politisk håndverk og har bidratt til å sette klimaarbeidet i vanry.

Må gjenreise tillit
Venstres landstyre krever nå at regjeringen gjenreiser tilliten til klimaarbeidet og øker satsingen på kollektivtrafikken slik at man kan få et gjennombrudd i bruken av kollektive transportløsninger. Venstres landstyre har registrert at satsingen i revidert budsjett har uteblitt, og krever at innsatsen trappes kraftig opp i forbindelse med budsjettet for 2009. Det er behov for et kollektivløft nå!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**