I områder uten jernbane må det kompenseres sterkere for båt, ferge og buss slik at kollektivtilbudet blir bedre og ikke dårligere enn i dag. Det er positivt at regjeringspartiene etter press fra Venstres valgte å innføre en egen kompensasjonsordning for økte drivstoffpriser i kollektivtrafikken.
Bremsekloss
Gjennom klimaforliket måtte blant annet Venstre presse regjeringspartiene til å øke satsingen over belønningsordningen for kollektivtrafikken, som går til å styrke kollektivtrafikken i landets største byer. Regjeringen har tidligere foreslått kutt i denne ordningen. Man har også utvannet ordningen gjennom å gi tilskudd til flere byområder uten å øke bevilgningen tilsvarende. Først etter at Venstre fikk satt forsinkelsene på jernbane i Oslo-området på dagsorden i Stortinget, foreslo regjeringen økte bevilgninger. Regjeringen har vært en bremsekoloss i arbeidet for et bedre kollektivtilbud.
I oppfølging av klimaforliket i revidert budsjett la regjeringen også opp til å øke avgiftene på bilbruk uten å øke satsingen på kollektivtrafikken samtidig. Dette er dårlig politisk håndverk og har bidratt til å sette klimaarbeidet i vanry.
Må gjenreise tillit
Venstres landstyre krever nå at regjeringen gjenreiser tilliten til klimaarbeidet og øker satsingen på kollektivtrafikken slik at man kan få et gjennombrudd i bruken av kollektive transportløsninger. Venstres landstyre har registrert at satsingen i revidert budsjett har uteblitt, og krever at innsatsen trappes kraftig opp i forbindelse med budsjettet for 2009. Det er behov for et kollektivløft nå!