Plan for Den kulturelle skolesekken i Nordland 2008/2009-2011/2012

Venstres tilleggsforslag sak 64/08:
Den kulturelle skolesekk i Nordland Fylke utvides og innføres i barnehagen fra 2010.
I følge Rammeplanen skal barn i barnehage få mulighet til å oppleve kunst og kultur og uttrykke seg estetisk. Barnehagen er en viktig kulturformidler og barnet sees som medskaper av egen kultur. Estetiske fag er godt forankret i barnehagen og en kulturell ryggsekk for barnehagen vil derfor kunne integreres i stor grad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


“Den kulturelle bæremeisen” er barnehagens svar på Den kulturelle skolesekken. I Bergen er det startet opp en tre-årig forsøksordning med Den kulturelle bæremeisen og profesjonelle konstnere?
Bystyret i Bergen har gitt sin tilslutning til et nytt treårig kunstformidlingsprosjekt for små barn i Bergen kommune, med arbeidstittel “Den Kulturelle Bæremeisen”, heretter DKB.
Prosjektarbeidet bygger på det barnesynet at barn er kompetente og kulturskapende, med en erkjennelse om at barn allerede er en del av kulturlivet med sine former for kulturskaping og kunnskap. En slik satsing skal være preget av kvalitet, og hensynet til kunsten skal stå meget sentralt. Arbeidet skal være preget av en dynamisk prosess, der kunstneren tar utgangspunkt i sin egen kunstneriske integritet. I prosjektet skal barn ha muligheten til både å prøve ut og oppdage egne evner innenfor flere kunstsjangre.
Utprøving av ulike prosjekt vil skje i en tverrfaglig ramme med krav til kunstnerisk kvalitet og et barnefaglig og et kunstfaglig syn i samarbeid med utøvende kunstnere/ kulturformidlere. Prosjektet er inspirert av Den kulturelle skolesekken, og er myntet på barn i barnehagealder. De siste års satsing på Den kulturelle skolesekken har vist positive resultater både for barns egen kunstskaping og estetiske dannelse, og for kunstnere og kunstinstitusjoner som har tilegnet seg kunstpedagogisk kunnskap i ulike prosesser. På den måten vil det være mulig å vurdere videreutvikling av både eksisterende programmer utviklet for Den kulturelle skolesekken, og å bygge på de ressursene og den samlende kompetansen som kunst- og kulturlivet har utviklet over de siste årene for og om barn innenfor kunstformidling.
Den Kulturelle Bæremeisen har et todelt perspektiv. Barna skal møte profesjonelle kunstnere på profesjonelle arenaer, og barnehagene skal tilføres kunstnerisk kompetanse.

Dette ønsker vi også for våre barnehagebarn i Nordland

Franziska Wika
Nordland Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**