Mulighetskonferanse for Sandnes Øst

Venstres Tove Frantzen og Alexander Sjursæther deltok 12.juni på en konferanse om hvordan man kan utvikle Sandnes øst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tove Frantzen

Foto: Vidar Grundetjern

Konferansen fant sted på det nye Vitensenteret i Sandnes, flere politikere var tilstede, også Tove Frantzen og Alexander Sjursæther.

I fylkesdelplan for langsiktig byutvikling på Jæren er det lagt til rette for framtidig byutvikling øst for Gandsfjorden og Sandnes sentrum. Det er vist utbyggingsområder på Dale, Gramstad, Hana, Vatne, Vedafjell, Kylles, Sviland og Hommersåk. I tillegg skal det bygges ut sør i kommunen og videre over kommunegrensene til Klepp og Time.

Utbyggingsretning Sandnes øst skal konkretiseres i en samlet oversiktsplan kalt masterplan. Planen vil danne grunnlag for framtidige kommuneplanrevisjoner. Arbeidet ble påbegynt i 2005, og to delutredninger har vært drøftet med regionale myndigheter. Bystyret vedtok januar 2008 hvordan arbeidet skal videreføres:

Fase 1: Utvikling av forslag til plan/strategier (2008-)
Fase 2: Høring og innspill
Fase 3: Sluttbehandling og vedtak (-2009)

I fase 1 planlegges to storsamlinger/konferanser, hvor fagmiljøer og politiske miljøer møtes for å drøfte framtidens muligheter og skisse til plan (hhv. sommeren og høsten 2008). I høringsfasen planlegges en samling for å drøfte planforslaget (vinteren 2009). Vedtak av masterplanen forventes innen mai 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**